نظارت بر دفع پسماندهای بیمارستانی در آذربایجان شرقی تشدید شود

سه شنبه 28 تیر 1401 ساعت 08:58
نظارت بر دفع پسماندهای بیمارستانی در آذربایجان شرقی تشدید شود

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی بر لزوم بی خطرسازی پسماندهای پزشکی در مراکز درمانی تاکید و اضافه کرد: نظارت بر دفع پسماندهای بیمارستانی در استان باید تشدید شود.

پسماند ایران : احمد موقری روز شنبه در جلسه بررسی تدابیر لازم برای مدیریت پسماندهای پزشکی، افزود: در این زمینه دستگاه های نظارتی باید بیش از پیش فعال شده و مراجع مربوطه باید پاسخگوی اقدامات و عملکرد خود باشند، چراکه بی توجهی به  این موضوع مهم می تواند سلامت کل جامعه را به خطر اندازد.

وی لزوم بی خطرسازی پسماندهای پزشکی را از ضرورت ها و ماموریت های اصلی دانشگاه علوم پزشکی و مراکز درمانی و بهداشتی دولتی و غیردولتی برشمرد و یادآور شد: رعایت مفاد قانونی در این زمینه ضروری است و دستگاه قضائی به عنوان حافظ و پاسدار حقوق عامه در این رابطه وارد عمل می شود.

موقری با اشاره به وجود برخی مشکلات در حوزه جمع آوری و دفن اصولی و بهداشتی پسماندهای بیمارستانی و پزشکی در کلانشهر تبریز، بر مدیریت صحیح پسماندهای پزشکی تاکید کرد و ادامه داد: مراجع نظارتی باید در خصوص مراکز درمانی که به بی خطرسازی پسماندهای پزشکی اقدام نمی کنند، پاسخگو باشند.

وی همچنین بر تسریع در صدور گواهی فوت توسط پزشکی قانونی آذربایجان شرقی تاکید کرد و اظهار داشت: به دلیل تاخیر در صدور گواهی های فوت، بسیاری از خانواده ها با مشکلات عدیده موجه شده و از این روند ابراز نارضایتی کرده اند.

به گزارش ایرنا، در این جلسه مقرر شد به منظور تکریم خانواده متوفیان در صدور جواز دفن در روزهای تعطیل از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز تسریع شده و پزشکی قانونی نیز در خصوص کوتاه کردن روند انتقال اجساد به پزشکی قانونی، ادامه و استمرار استقرار دادپزشکان در بیمارستان ها و مراکز درمانی تمهیدات و تدابیر لازم را اتخاذ کند.

همچنین مقرر شد مراجع نظارتی نسبت به ارسال لیست مراکز درمانی که از انعقاد قرارداد با شرکت های مجاز بی خطرسازی و امحای پسماندهای پزشکی امتناع می کنند و منوط کردن تمدید پروانه مراکز درمانی و تشخیصی خصوصی به انعقاد قرارداد با شرکت های مذکور، اقدام کنند.