مقامات مونیخ راه‌اندازی استراتژی جدیدی را برای کاهش زباله صفر اعلام کردند

یکشنبه 23 مرداد 1401 ساعت 08:09

این استراتژی از طریق همکاری بین نهادی اجرا می‌شود و قرار است تا سال ۲۰۳۵، زباله‌های خانگی و شهری را بین ۱۵ تا ۳۵ درصد کاهش دهد.

مسئولان مونیخ برای ترویج بازیافت و تحقق هدف "زباله‌صفر"، برنامه‌ای شامل ۱۰۰ اقدام را آغاز کرده‌اند که بر اساس آن میزان زباله‌ها تا سال ۲۰۳۵، تا ۳۵ درصد کاهش خواهد یافت.
به گزارش پسماند ایران به نقل از ایمنا، مقامات مونیخ راه‌اندازی استراتژی جدیدی را برای کاهش زباله صفر اعلام کردند که شامل ۱۰۰ اقدام است. یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های این طرح، ایجاد یک مغازه مبلمان دست‌دوم برای به حداقل رساندن زباله‌های حجیم و غیر ضروری است.

این استراتژی از طریق همکاری بین نهادی اجرا می‌شود و قرار است تا سال ۲۰۳۵، زباله‌های خانگی و شهری را بین ۱۵ تا ۳۵ درصد کاهش دهد. رویکرد جدید، نه‌تنها بر افزایش کارایی بازیافت زباله‌های خانگی، بلکه بر کمک به کمیسیون‌ها برای کمک به کسب‌وکارها برای توسعه استراتژی‌های کارآمد و ایجاد یک بانک مواد برای بخش ساخت‌وساز تمرکز خواهد کرد.

بر اساس بیانیه رسمی مدیریت شهری "استراتژی زباله‌صفر"، سرانه زباله سالانه را تا سال ۲۰۳۵ به میزان ۱۵ درصد کاهش می‌دهد. در سال ۲۰۱۹، مقامات تخمین زدند که سرانه زباله به طور متوسط حدود ۳۶۶ کیلوگرم بوده است، در حالی که در سال ۲۰۳۵ این میزان ۳۱۰ کیلوگرم خواهد بود. این میزان در مقیاس شهری، ۸۵ هزار تن زباله کمتر خواهد بود.

مهم‌تر از همه این موارد، مقامات می‌خواهند بر زباله‌های عمومی تمرکز کنند که بازیافت نمی‌شوند و به کارخانه‌های سوزاندن ختم می‌شوند. در ۱۳ سال آینده، باید این میزان ۳۵ درصد از سطح سال ۲۰۱۹ کاهش یابد (از ۱۹۶ کیلوگرم به ۱۲۷ کیلوگرم). یکی از راه‌های انجام این کار، جداسازی زباله‌های آلی است که می‌توانند از مواد غیرقابل‌بازیافت به کمپوست تبدیل شوند.

اقدامات اضافی شامل سیستم پاداش برای تعمیر دستگاه‌ها و لوازم الکترونیکی و همچنین فروش مبلمان مستعمل توسط مدیریت شهری از طریق فروشگاه دست‌دوم است. علاوه بر این، مونیخ یک مرکز مشاوره اقتصاد دایره‌ای برای تجارت و بازرگانی راه اندازی خواهد کرد و یک بانک مصالح ساختمانی را مدیریت خواهد کرد.

همچنین یک طرح ظروف قابل استفاده مجدد توسط شهر وجود دارد که به رستوران‌ها و خرده فروشی‌ها ۵۰۰ یورو اعطا می‌کند تا اطمینان حاصل شود که مردم ظروف را دور نمی‌اندازند.