تهیه سند جامع پسماند استان کلید خورد/آغاز اجرای مدیریت پسماند روستاهای استان، از سال آینده

دوشنبه 24 مرداد 1401 ساعت 14:48

دهیاری ها از توان مالی لازم برای جمع آوری و دفن استاندارد زباله برخوردار نیستند، در عین حال، سند جامعی نیز وجود ندارد که مناطقی برای دفن زباله ها، مورد تایید باشند.

امین کلاته اعلام کرد: تهیه سند جامع پسماند استان با هدف ارائه برنامه راهبردی برای مدیریت پسماند آغاز شده است که در همین راستا، پسماند مناطق روستایی استان نیز مبتنی بر این سند به طور استاندارد جمع آوری، دفن و بازیافت خواهد شد.
 
امین کلاته،مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی در گفت و گو خبرنگار عصراترک اظهار کرد: در حال حاضر، در استان 830 روستا که دارای سکونت دائمی هستند، وجود دارد که از این میان 716 روستا جمعیت بالای 20 خانوار دارند.

کلاته گفت: با توجه به اینکه تا به کنون مطالعات دقیقی درباره مقدار تولید زباله در مناطق روستایی انجام نشده است، بر اساس برآورد غیر رسمی، پیش بینی می شود که روزانه به طور متغیر 47 تا 73 تن زباله خشک و تر در مناطق روستایی استان تولید می شود که البته از مقدار تولید زباله در مناطق شهری استان کمتر است.

وی با بیان اینکه در مناطق روستایی استان تولید زباله تر بیش از تولید زباله خشک است، عنوان کرد: در این مناطق، مقدار زیادی از زباله های تر مورد مصرف خوراک دام قرار می گیرد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی افزود: زباله های خشک نیز به صورت غیر اصولی دفن می شوند که البته مورد تایید سازمان محیط زیست استان نیست.


سند جامع پسماند در استان تدوین نشده است
وی در ادامه با اعلام اینکه هنوز خراسان شمالی از سند جامع پسماند به منظور مدیریت استاندارد جمع آوری و دفن زباله برخوردار نشده، افزود: فقدان این سند جامع موجب شده است که در مناطق شهری و روستایی استان، امر جمع آوری زباله ها و دفن استاندارد آنها با مشکل جدی روبرو باشند.

کلاته افزود: مناطق روستایی استان حتی از سطل های زباله استاندارد برای جمع آوری زباله های منازل برخوردار نیستند.

وی با تصریح بر این مطلب که انجام دفن استاندارد زباله ها به تامین هزینه سنگین نیاز دارد، گفت: تا به حال حاضر در مناطق روستایی زباله ها به ویژه زباله های خشک به صورت غیر استاندارد دفن شده اند تا در طبیعت رها نباشند.

این مسئول خاطرنشان کرد: دهیاری ها از توان مالی لازم برای جمع آوری و دفن استاندارد زباله برخوردار نیستند، در عین حال، سند جامعی نیز وجود ندارد که مناطقی برای دفن زباله ها، مورد تایید باشند.

وی در ادامه با تاکید بر این نکته که تمامی مناطق شهری و روستایی استان با مشکل جدی مدیریت پسماند مواجه است، اعلام کرد: مبتنی بر وجود این مشکل، در سال جاری تهیه و تدوین سند جامع پسماند استان برای مناطق شهری و روستایی در دستور کار قرار گرفت.


برگزارس مناقصه انتخاب شرکت تدوین سند جامع پسماند 
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی گفت: در همین راستا، با برگزاری مناقصه، شرکتی که باید تهیه و تدوین این سند را انجام دهد، انتخاب شد که حال باید با این شرکت قرارداد منعقد شود.

وی تصریح کرد: این سند جامع تهیه و تدوین خواهد شد تا برنامه های راهبردی به منظور نحوه جمع آوری و دفن استاندارد زباله ها همچنین جانمایی مکان های دفن زباله ها مشخص شوند.

کلاته همچنین افزود: در این سند، دیگر نیازهای مدیریت پسماند استان در زمینه های تامین ماشین آلات مورد نیاز برای حمل زباله ها، نیاز سنجی و برنامه تفکیک از مبدا نیز مشخص خواهند شد.

وی عنوان کرد: تهیه این سند جامع پسماند استان تا پایان سال جاری به طول می انجامد و از سال 1402 نیز اجرای این برنامه راهبردی آغاز خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی یادآور شد: در صورتیکه اراده جمعی دستگاه های اجرایی ذی ربط پای کار باشد، حداقل دو سال طول می کشد که نتایج مثبت اجرای این برنامه راهبردی را مشاهده کنیم.