تولید سوخت از زباله‌های غیرآلی در اصفهان

سه شنبه 01 شهریور 1401 ساعت 20:40

تبدیل سالانه ۳۵۰۰ تن زباله غیربازیافتی به سوخت علاوه بر اینکه از دفن آنها جلوگیری می‌کنیم، به ارزش افزوده بالایی دست خواهیم یافت

پسماند ایران : مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: روزانه ۳۵۰ تن زباله غیربازیافتی و غیرآلی دفن مهندسی و بهداشتی می‌شود که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای نخستین بار اقدام به تولید سوخت از بخشی از این ضایعات با استفاده از تکنولوژی حرارتی شده است.
غلامرضا ساکتی اظهار کرد: در هر شبانه‌روز حدود یک‌هزار تن زباله از سطح شهر اصفهان جمع‌آوری و در خطوط پردازش کارخانه، مواد آلی به کود کمپوست تبدیل می‌شود و مواد غیرآلی و سرندی معادل روزانه ۳۵۰ تن دفن بهداشتی و مهندسی می‌شود.

وی از عقد قرارداد با بخشی خصوصی برای تبدیل مواد غیرآلی به سوخت خبر داد و افزود: در مرحله آزمایشی ۱۰ تن از زباله‌های غیربازیافتی با استفاده از تکنولوژی حرارتی به سوخت مبدل می‌شود که تمام اقدامات انجام شده و به مرحله تست سرد رسیده است و با انجام تست گرم و نهایی در اوایل آبان‌ماه به تولید سوخت پیرولیزی خواهیم رسید که گام مؤثری در امحای مواد غیربازیافتی و غیرآلی خواهد بود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تصریح کرد: با تبدیل سالانه ۳۵۰۰ تن زباله غیربازیافتی به سوخت علاوه بر اینکه از دفن آنها جلوگیری می‌کنیم، به ارزش افزوده بالایی دست خواهیم یافت که اثرات زیست‌محیطی خوبی را در بر خواهد داشت.

وی با بیان اینکه اقدامات اجرایی و عملیاتی واحد پیرولیز از سه ماه قبل از نوروز ۱۴۰۱ آغاز و در حال حاضر به طور کامل زیرسازی آن شامل تجهیزات و امکانات آن انجام شده است، گفت: دو خط تولیدی پیرولیز جدا از یکدیگر است که مواد بازیافتی در کوره‌ها حرارت داده می‌شود و به سوخت تبدیل و آماده صادرات می‌شود که بهره‌برداری نهایی این پروژه تا پایان مهرماه یا اوایل آبان‌ماه سال‌جاری انجام می‌شود.