مدیریت نادرست پسماند بزرگترین معضل زیست محیطی خلخال است

یکشنبه 24 مهر 1401 ساعت 13:25

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست خلخال گفت: مدیریت نادرست پسماندهای شهری و روستایی و رهاسازی زباله‌های سبک بزرگترین تهدید زیست محیطی این شهرستان است.

به گزارش پسماند ایران به نقل از ایرنا، نعمت اله جوانمردی در جلسه کارگروه مدیریت پسماند خلخال اظهار کرد: با وجود تلاش  و پیگیری‌های انجام شده وضعیت دفن زباله‌های شهر خلخال همچنان غیربهداشتی بوده وادامه این روند تهدید علیه بهداشت عمومی و آلوده شدن محیط زیست است .

 وی اضافه کرد: با وجود گذشت بیش از ۲۰ سال از پیشنهاد و جانمایی راه‌اندازی محل جدید پسماند خلخال در محلی دور از شهر تاکنون هیچ یک از مصوبات مربوط به وظایف شهرداری در این خصوص  در کارگروه مدیریت پسماند خلخال عملیاتی نشده و هرروز بر معضلات زیست محیطی در بحث دفن غیربهداشتی زباله‌ها در محل فعلی دفن زباله‌های شهر افزوده می‌شود.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست خلخال تصریح کرد: سایر امور مربوط به شهرداری خلخال هرگز نباید موجب غفلت این نهاد خدمات‌رسان از انجام وظایف ذاتی و قانونی خود در پوشش بهداشتی زباله‌های انباشته شده در محل دفن زباله‌های خلخال و در معرض خطر قرار دادن سلامتی شهروندان شود.

جوانمردی افزود: محل فعلی دفن زباله‌های این شهر بهداشت عمومی را تهدید می‌کند و با توجه به ادامه بی‌توجهی متولی موضوع به به این امر و همچنین عدم اجرای مصوبات کارگروه مدیریت پسماند ، موضوع چندین بار از طریق طرح شکایت علیه شهرداری در دستگاه قضایی این شهرستان پیگیری شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که انباشت و نگهداری هزاران تن زباله روباز در جوار اماکن مسکونی و بیمارستان خلخال سلامتی شهروندان را به مخاطره انداخته ، شهرداری در مدیریت پسماند ، جمع‌آوری و دفن بهداشتی زباله‌ها کوتاهی می‌کند.

جوانمردی با بیان اینکه شهرداری خلخال باید دو برنامه کوتاه و بلند مدت برای مدیریت پسماند ارائه و عملیاتی کند، گفت: صرف بکارگیری چند دستگاه ماشین‌آلات راه‌سازی برای پوشش زباله‌ها در زمان بازدید مسئولان اجرایی و قضایی راهکار حل معضل اجتماعی و ریشه‌دار پسماند خلخال نیست.

وی افزود: شهرداری خلخال در کنار پوشش روزانه و لایه به لایه زباله‌ها، نسبت به جمع‌آوری شیرابه حاصل از انباشت زباله‌ها در این محل برای پیشگیری از آلودگی‌های زیست محیطی و حصارکشی محل اقدام کند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست خلخال بیان کرد: هم‌اکنون این محل تبدیل به محل تجمع انواع حیوانات وحشی و و ناقل بیماری شده و بوی متعفن زباله‌های روباز موجب شیوع انواع بیماری‌های تنفسی در بین شهروندان بویژه کودکان و سالمندان خواهد شد.

وی اظهار کرد: شیرآبه انباشت هزاران تن زباله علاوه بر آلودگی آب رودخانه هروچای در پایین دست محل دفن زباله‌ها آب سفره‌های زیرزمینی را نیز آلوده کرده است.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست خلخال نسبت به پیامدهای ادامه روند تهدیدآمیزاستفاده از روش‌های غیراصولی جمع‌آوری و دفن زباله‌ها در مناطق شهری و روستایی این شهرستان هشدار داد و بر لزوم مدیریت صحیح پسماندهای روستایی و تلاش همگانی برای رهایی از معضل زیست محیطی ناشی از رهاسازی روزانه صدها تن زباله سبک و قابل جابجایی در طبیعت این شهرستان تاکید کرد.

وی گفت: از دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی هم انتظار می‌رود محلی مناسب برای پسماندهای روستایی انتخاب کرده و نسبت به دفن بهداشتی و پوشش روزانه زباله‌ها با خاک ، فنس‌کشی و کنترل محل دفن زباله‌ها و جلوگیری از تخلیه زباله در خارج از محل پسماندهای تعیین شده ، اقدام کنند.