سایت‌های دفن زباله شهرکرد استاندارد نیست

سه شنبه 26 مهر 1401 ساعت 13:29

سرپرست حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: سیاست کلی محیط‌زیست در حوزه پسماند نظارت بر روند صحیح است که متاسفانه سایت‌های دفن زباله در شهرستان شهرکرد استانداردهای لازم را ندارند.

پسماند ایران :سعید یوسف‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: سیاست کلی محیط‌زیست در حوزه پسماند نظارت بر روند صحیح است که متاسفانه سایت‌های دفن زباله در شهرستان شهرکرد استانداردهای لازم را ندارند.

سرپرست حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: موضوع پسماند یکی از چالش‌های اساسی است و چون اراضی استان همگی دارای شیب هستند و به خاطر بارش‌ها و حوضه‌های آبریزی که وجود دارد اگر پسماندها مدیریت نشوند در آینده نزدیک شاهد آلودگی آب و خاک استان خواهیم بود.

وی با اشاره به لزوم تفکیک زباله از مبدا افزود: مردم باید تفکیک زباله از مبدا را انجام دهند و سایت‌های بازیافت نیز توسعه پیدا کنند؛ زباله سرمایه‌ای ارزشمند است که می‌تواند به صورت اقتصادی مورد بهره‌برداری خوبی قرار گیرد.

ارجاع مشکلات کارخانه بازیافت شهرکرد به شورای حفظ حقوق بیت‌المال

یوسف‌پور اظهار داشت: کارخانه بازیافت در سایت دفن زباله منظریه مشکلاتی دارد که به شورای حفظ حقوق بیت‌المال ارجاع داده شده تا مشکلات برطرف شود و بتوان از ظرفیت این واحد به درستی استفاده کرد.

وی ادامه داد: اگر این سایت به کارکردهای لازم دست پیدا کند کل شهرستان شهرکرد می‌تواند تحت پوشش قرار گیرد و با تجمع زباله‌ها در یک سایت مکان‌های کمتری آلوده شود.

لازم به ذکر است هر شهروند در سطح استان حدود ۷۰۰ الی ۷۲۵ گرم پسماند خانگی در شبانه‌روز تولید می‌کند که در سطح استان ۲۵۰ تن در شبانه‌روز و در شهرکرد ۱۶۵ تن است.

۹۴۵ تن پسماندهای پزشکی، ۳۰ هزار تن پسماند ویژه صنعتی، ۱۰۰ هزار تن پسماند عادی کشاورزی و ۱۴۰ هزار تن پسماند ویژه کشاورزی شامل سموم و آفت‌کش‌ها در سال با تدابیر ویژه امحا می‌شود.