بوی نامطبوع و تجمع جانواران موذی، ناشی از نگهداشت ضعیف مخازن زباله توسط پیمانکاران خدمات شهری است

چهارشنبه 27 مهر 1401 ساعت 21:43

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بخشی از مشکلات بوی نامطبوع، تجمع حشرات و شرایط نامطلوب مخازن زباله ناشی از نگهداشت ضعیف این مخازن توسط پیمانکاران خدمات شهری است.

به گزارش پسماند ایران به نقل از خبرگزاری موج، این روزها کافیست گشتی در سطح شهر تهران بزنیم، کودکان و مردانی را می بینیم که تا کمر در مخازن زباله فرو رفته اند و در حین تفکیک، تمام زباله ها را اطراف این مخازن رها میکنند و به تبع آن گربه ها و کلاغ های شهر زباله ها را تا چندمتر آنطرف تر از این مخازن منتقل می کنند.

همین زباله ها و به تبع آن گرمای هوای در فصول گرم بوی نامطبوع و زننده ای را در کوچه ها و خیابان ها ایجاد می کند که گاهی حتی گذر از اطراف این مخازن را غیرممکن می کند.

اما قصه به اینجا خلاصه نمی شود و اکنون کوچه ها و خیابان ها مملو شده از حیوانات موذی که حضورشان در سطح شهر بیماری های مختلفی را در پی دارد.

سوده نجفی عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج در این باره می گوید: بخش قابل توجهی از شهروندان (حدود ۴۰٪) دفع به موقع پسماند در ساعت 21 شب را رعایت نمی کنند و تقریبا در غالب ساعات روز، اکثر مخازن سطح شهر واجد مقدار متفاوتی از پسماند است و گروه های مختلفی حتی با تقسیم محدوده و ساعات کاری به صورت جداگانه به تفکیک غیر مجاز و برداشت پسماند خشک از مخازن  می پردازند.

وی افزود: با تفکیک زباله ها توسط گروه های مختلف؛ مشکلات بهداشتی، محیط زیستی، تخریب مخازن و نیز تجمع و تکثیر بیشتر جانوران موذی مضر شهری مانند موش اتفاق می افتد.

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان این نکته که باید مد نظر داشت بخشی از مشکلات بوی نامطبوع، تجمع حشرات و شرایط نامطلوب مخازن زباله ناشی از نگهداشت ضعیف این مخازن توسط پیمانکاران خدمات شهری است، گفت: علت اصلی آن کارکرد نامناسب خودروهای مخزن شوی مکانیزه بدون زمانبندی استاندارد، مواد شوینده، آبگرم و فشار هیدرولیکی مناسب است.

سوده نجفی در پایان خاطر نشان کرد: علاوه بر راهکارهای پایدار با ایجاد پشتوانه قانونی و حقوقی جهت جلوگیری از فعالیت تفکیک کنندگان غیر مجاز پسماند و نیز تغییر اصولی در شیوه فعلی ذخیره سازی موقت پسماند، می توان بصورت موقت با افزایش فعالیت و ساعات کاری خودروهای مکانیزه جمع آوری پسماند و تخلیه مستمر مخازن فرصت تفکیک غیر مجاز و برداشت از مخازن توسط عوامل سود جو را تا حدودی از بین برد.