تولید روزانه ۸۰۰ تُن زباله در ارومیه / قیمت نصب هر مخزن زباله ۵ میلیون تومان است

دوشنبه 23 آبان 1401 ساعت 09:10

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه با اشاره به غفلت تفکیک زباله‌های الکترونیک گفت: این زباله‌ها برای محیط‌زیست خطرناک است.

به گزارش پسماند ایران، هادی بصاری رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه اظهار داشت: روزانه ۸۰۰ تن زباله در شهر ارومیه تولید می شود که از این میزان ۶۰۰ تا ۶۵۰ تن در شهر ارومیه تولید و مابقی زباله‌های روستایی هستند که توسط دهیاری‌ها جمع آوری و سازمان پسماند شهرداری ارومیه آنها را به صورت بهداشتی و اصولی در سایت زباله نازلو دفن می کند.
وی با بیان اینکه متوسط تولید زباله به ازای هر نفر در ارومیه ۷۴۰ گرم است، تصریح کرد: این میزان در متوسط جهانی ۴۵۰ گرم است که این آمار نشان دهنده بالا بودن میزان تولید زباله توسط شهروندان ارومیه‌ای است.
رییس سازمان پسماند شهرداری ارومیه، با بیان اینکه میزان تولید زباله متاثر از فرهنگ حاکم بر جوامع است، تصریح کرد: بالا بودن میزان تولید زباله نشان دهنده بی توجهی شهروندان به موضوع تفکیک از مبدا است.
بصاری با بیان اینکه طرح تفکیک از مبدا در ارومیه در قالب طرح های مختلفی اجرایی می شود که برای موفقیت در این زمینه نیازمند همکاری مردم هستیم، ادامه داد: غرفه‌های تفکیک از مبدا در قالب ۴ غرفه در مناطق مختلف شهر ارومیه در این راستا راه‌اندازی شده اند.
بصاری نصب توری فلزی برای جمع آوری درب بطری‌ها در بوستان گوللرباغی و خرید ویلچر برای نیازمندان، استفاده از توان بخش خصوصی در جمع آوری زباله‌های خشک و تحویل آنها از مقابل درب منازل شهروندان، اجرای طرح‌های فرهنگ‌سازی و آموزشی در مدارس، ادارات و زنان خانه دار و .... از جمله این طرح‌ها است.
وی یادآور شد: این موضوع که کاغذ باطله زباله نیست در ادارات استان به یک فرهنگ تبدیل شده به طوری که سطل‌هایی به منظور تفکیک کاغذ در ادارات مستقر شده است.
بصاری با بیان اینکه ۵۱ دستگاه مخزن ۱۲۰ لیتری تفکیک از مبدا در هسته مرکزی شهر به ویژه در خیابان امام، باکری و ... جای‌گذاری شده است، گفت: حذف کیسه‌های نایلونی و استفاده از کیسه پارچه‌ای و کیسه زباله خودرو از دیگر اقدامات انجام گرفته در راستای کاهش میزان تولید زباله است.

اجرای طرح جامع مدیریت پسماند شهر ارومیه

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه از اجرای طرح جامع مدیریت پسماند شهر ارومیه خبر داد و اذعان داشت: پس از ۳۰ سال، سند راهبردی طرح جامع مدیریت پسماند در ارومیه اجرایی می‌شود به طوری که در قالب این طرح، جمع آوری، دفن، احداث کارخانه کمپوست بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد.
بصاری با اشاره به تلاش برای خلع ید پیمانکار کارخانه کمپوست ارومیه، افزود: عملیات اجرایی کارخانه کمپوست شهر ارومیه ۱۵ سال قبل آغاز شده ولی پیمانکار نتوانست به تعهدات خود در این سالها عمل کند که شهرداری ارومیه از پیمانکار طرح شکایت کرده است.
وی تصریح کرد: ابنیه این کارخانه مستهلک شده است و در حال حاضر پیمانکار توان اجرای پروژه را ندارد و شهرداری ارومیه در حال انجام اقدامات لازم برای خلع ید و آغاز عملیات اجرایی است.

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه در پاسخ به چگونگی اجرای تولید برق از برگ‌های پاییزی، گفت: تولید برق از برگ‌های پاییزی که از سطح شهر جمع آوری می‌شود در سنوات گذشته مطرح شده بود ولی این اقدام کار عملی نبوده و در شرایط حال حاضر، قابلیت اجرایی ندارد.

طراحی اپلیکیشن هوشمند تفکیک از مبدا

بصاری از طراحی اپلیکیشن هوشمند تفکیک از مبدا خبر داد و اظهار داشت: این اپلیکیشن توسط یکی از شرکت‌های بخش خصوصی طراحی شده است که شهروندان با نصب این اپلیکیشن بر روی تلفن همراه هوشمند خود و با ورود به سامانه‌های مربوط، می‌توانند با همکاران اداره پسماند جهت دریافت زباله‌های خشک خود اقدام و در قبال تحویل این اقلام، وجه نقد دریافت کرده و یا وجه نقد را در کیف الکترونیکی خود (که در بخشی از این اپلیکیشن است) پس انداز کنند.
وی با اشاره به اینکه زباله ۲ ناحیه شهر ارومیه به صورت شبانه و ۴ ناحیه دیگر در طول روز جمع آوری می‌شود، ادامه داد: یک هزار و ۲۰۰ نفر نیرو در این زمینه به کارگیری شده است و ضرورت دارد شهروندان زباله خود را در ساعت مشخص شده دم در بگذارند.
رییس سازمان پسماند شهرداری ارومیه فرسوده بودن ناوگان جمع آوری زباله را از دیگر مشکلات پیش روی این سازمان عنوان کرد و گفت: متوسط عمر ناوگان خودرویی این سازمان ۲۵ سال است و دلیل نشت شیرابه از این خودروها نیز به خاصیت خوردندگی شیرابه و تخریب خودروهای حمل زباله بر می گردد.
بصاری گفت: پیش بینی می شود این اپلیکیشن تا اواخر سال جاری به مرحله بهره برداری برسد.

ضرورتی برای نصب مخزن زباله در خیابان های شهر وجود ندارد

بصاری با بیان اینکه اگر شهروندان به موقع و سر ساعت مشخص نسبت به انتقال زباله خود به خارج از منزل و جلو درب خود اقدام کنند، نیاز به مخازن زباله در سطح شهر وجود ندارد، اظهار داشت: ۲ هزار مخزن فلزی زباله در سطح شهر نصب شده است که این مخازن نیازمند تعمیرات دوره ای هستند.

وی با بیان اینکه قیمت تمام شده برای نصب هر مخزن زباله گالوانیزه ۵ میلیون تومان است، یادآور شد: متاسفانه به دلیل سرقت ریل‌های این مخازن، پس از تخلیه مخزن‌های موجود در شهر، امکان جای‌گذاری آنها در جایگاه‌هایشان وجود ندارد و با توجه به مشکلات پیش رو، در این زمینه، نیازی به نصب مخازن گالوانیزه در سطح شهر نمی‌بینیم.
بصاری با بیان اینکه وجود این مخازن سبب نارضایتی تعدادی از شهروندان می‌شود، گفت: بوی نامطبوع زباله‌هایی که در این مخزن‌ها ریخته می شود سبب شده تا در بسیاری از محلات، شهروندان به وجود مخازن مقابل منزل یا مقابل محل کارشان اعتراض کنند که در صورت وجود چنین شکایت‌های، پس از بررسی موضوع، مجبور به جمع آوری مخزن زباله هستیم.

عدم توجه به دفن زباله‌های الکترونیک در ایران

رییس سازمان پسماند شهرداری ارومیه در ادامه با بیان اینکه زباله‌های الکترونیک ارزش ریالی بالایی دارند، ادامه داد: معمولا مردم بخش عمده ای از زباله‌های الکترونیک را به مراکز بازیافت تحویل می‌دهند و کمتر پیش می آید که در بین زباله‌ها، زباله الکترونیک وجود داشته باشد، اما زباله‌هایی مثل باتری کنترل و ریموت‌ها و زباله‌هایی از این دست، مابین زباله‌های تر جمع آوری و دفن می‌شود در حالی که این زباله‌ها به شدت محیط زیست را تخریب می کنند.
بصاری افزود: برخلاف توجه به دفن بهداشتی زباله‌های بیمارستانی، در ایران تفکیک زباله‌های الکترونیک و دفن این زباله ها مورد غفلت قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه روزانه ۸ تا ۹ تن زباله عفونی و بیمارستانی در ارومیه تولید می شود، اذعان داشت: این زباله ها پس از بی خطرسازی، در سایت نازلو دفن می‌شوند.

استقرار باکس‌های ۴ تنی جمع آوری نخاله مقابل ساختمان‌های در دست ساخت

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه با بیان اینکه بخشی از ماموریت این سازمان به جمع آوری نخاله‌های ساختمانی مربوط می شود، ادامه داد: اپلیکیشن تفکیک از مبدا نخاله‌های ساختمانی در دست طراحی است و مقرر شده در صدور پروانه ساخت، از این سازمان نیز استعلامات لازم به عمل آید به طوری که صدور پایان کار برای هر واحد منوط به جمع آوری نخاله‌های ساختمان توسط مالک آن ساختمان خواهد بود.
بصاری با بیان اینکه مالکان ساختمان‌های در دست احداث و تعمیر خواهند توانست با تماس با سامانه ۱۳۷ شهرداری ارومیه، درخواست باکس نخاله کنند، خاطرنشان کرد: در این صورت باکس ۴ تنی مقابل این ساختمان‌ها مستقر شده و مالک ساختمان می تواند نخاله‌ها را در حین اجرای عملیات ساخت و ساز در این باکس ها ریخته و سازمان پسماند نسبت به جمع آوری این نخاله ها اقدام کند.
وی با بیان اینکه تا کنون ۱۵ جعبه نخاله خریداری شده است، گفت: در صورت بالا بودن میزان تقاضا، میزان خرید این جعبه ها نیز افزایش می یابد.
رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه یادآور شد: در حال حاضر ۴ سایت دفن نخاله در شهر ارومیه وجود دارد و شهروندان می توانند نخاله‌های ساختمانی را به این سایت ها منتقل کنند.
بصاری افزود: ریختن نخاله در کنار جاده ها و معابر عمومی جرم تلقی شده و افرادی که اقدام به ریختن نخاله در معابر عمومی کنند، در مرحله اول به آنها تذکر داده می شود و در صورت بی توجهی به این امر، به قوه قضاییه معرفی می شوند.