وزیر کشور: لزوم استفاده از روش های خلاق در مدیریت پسماند/ عملکرد دانش‌بنیان‌ها خوب نبوده است

پنجشنبه 26 آبان 1401 ساعت 19:22
وزیر کشور: لزوم استفاده از روش های خلاق در مدیریت پسماند/ عملکرد دانش‌بنیان‌ها خوب نبوده است

به گزارش پسماند ایران به نقل از خبرگزاری ایمنا، احمد وحیدی امروز_ پنجشنبه بیست و ششم آبان‌ماه_ در ارتباط تلفنی با نهمین نشست مدیران و رؤسای سازمان‌های مدیریت پسماند کلان شهرهای کشور اظهار کرد: مدیریت پسماند یک موضوع بسیار مهم و چند وجهی است به نحوی که به حوزه خدماتی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی مربوط می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه مدیریت پسماند به مسائل زیست محیطی مرتبط است، باید مورد توجه مردم و مدیران قرار گیرد، اما نسبت به آن غفلت کرده‌ایم، این غفلت در بلند مدت نیز باعث بحرانی شدن مدیریت پسماند در برخی از نقاط کشور شده است.

وزیر کشور با بیان اینکه اولین مسئله در روند مدیریت پسماند کشور داشتن نگاه جدید مبتنی بر خلاقیت، نورآوری و استفاده از روش‌های نوین و تکنولوژی‌های روز است، تصریح کرد: بر اساس نظر کارشناسان و متخصصان، امروز پسماند تر می‌تواند به عنوان یک منبع تغذیه دام مورد استفاده قرار گیرد، این موضوع در شهرهای کوچک بسیار حائز اهمیت است، زیرا مانع از هزینه‌های گزاف آتی خواهد شد.

وحیدی خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از خلاقیت و نوآوری در زمینه مدیریت پسماند می‌شود یعنی به راهکارهایی همچون نحوه استفاده از پسماند تر به عنوان غذای دام و بازگشت به چرخه طبیعت باید توجه کرد، طی بازدید از شرکت‌های دانش بنیان به این نتیجه رسیدیم، در این زمینه می‌توان از ظرفیت دانش بنیان‌ها استفاده کنیم.

وی با اشاره به ضرورت تفکیک پسماند از مبدا اظهار کرد: لازم است در این زمینه فرهنگ سازی انجام شود، البته ابهاماتی در زمینه مالکیت پسماندهای خارج از منزل وجود داشت که طی یک روند حقوقی دریافتیم این حق مالکیت متعلق به شهرداری است، لذا شهرداری‌ها باید یک زنجیره صحیحی را از جمع آوری، تفکیک از مبدا، انتقال تا مدیریت نهایی پسماند طراحی کنند.

وزیر کشور ادامه داد: نوع نگاه بهره‌مندی از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین درباره نحوه فرآوری پسماند نیز بسیار حائز اهمیت است که متأسفانه شرکت‌ها در این زمینه طی سال‌های گذشته خوب فعالیت نکرده‌اند، اما می‌توان گذشته را جبران کرد، در این راستا باید بهترین فناوری‌ها را بشناسیم و از آنها در جهت مدیریت پسماند بهره مند شویم.

وحیدی اضافه کرد: در زمینه فراوری پسماندها، روش‌های متفاوتی مطرح شده که یکی از آنها سوزاندن زباله‌ها است، اما از این روش و عملکرد راندمان خوبی دریافت نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه لندفیل ها و محل‌های نگه داری پسماند مسئله مهم دیگری است که برای شهروندان شهرهای مختلف از منظر زیست محیطی مشکلاتی را ایجاد کرده است، گفت: مدیریت پسماند یک مسئله جدی و چند بعدی است که با استفاده از تکنولوژی‌های روز و با ورود شرکت‌های دانش بنیان، روش‌های نوین و سازوکارهای دقیق باید محقق شود، در این زمینه آسیب شناسی روش‌های استفاده شده در گذشته و ارائه طرح‌های جدید از سوی کلانشهرها، قطعاً به راه‌های نجات بخش برای رفع مشکل مدیریت پسماند ختم می‌شود.

اخبار مشابه