مشکل شیرابه‌های زباله سد هراز به کجا رسید؟

دوشنبه 30 آبان 1401 ساعت 09:58
مشکل شیرابه‌های زباله سد هراز به کجا رسید؟

پیشرفت فیزیکی سد ۵۲ درصد و ۶۸ متر از ۱۵۰ متر ارتفاع سد خاکریزی شده است.

رئیس حوضه آبریز رودخانه اترک و حوضه‌های شمالی درباره وضعیت مشکل احداث سد در محل رهاسازی شیرابه زباله گفت: احداث سد مجوز زیست محیطی را دارد. مطالعات مدیریت دپوی زباله انجام شده، گزارش نهایی توسط مشاور تهیه و تنظیم شده است و در مراحل تصویب طرح در کمیته راهبردی مدیریت پسماند استان مازندران است.

به گزارش پسماند ایرا به نقل از ایلنا، سد مخزنی هراز بر روی رودخانه‌ای با همین نام در آمل در حال ساخت است که به عنوان سد "منگل" هم در طراحی‌های اولیه شناخته می‌شود و در سال‌های ۶۹ و ۷۰ ردیف اعتباری در بودجه ملی کشور را دریافت کرد اما به دلیل اختلافات سیاسی، زیست محیطی و اجتماعی عملیات اجرایی آن حدود ۱۸ سال بعد در سال ۸۸ آغاز شد.

به گفته کارشناسان و مسئولان مربوطه با اتمام ساخت سد هراز ذخیره آب سطحی مازندران به ۱۴ درصد خواهد رسید اما برخی نگرانی‌ها از جمله ورود شیرآبه‌های زباله آمل به داخل سد اجرای پروژه را با اما و اگر مواجه کرده است که به گفته رئیس حوضه آبریز رودخانه اترک و حوضه‌های شمالی؛ احداث سد مجوز زیست محیطی را دارد. مطالعات مدیریت دپوی زباله انجام شده و گزارش نهایی توسط مشاور تهیه و تنظیم شده و در مراحل تصویب طرح در کمیته راهبردی مدیریت پسماند استان مازندران است. 

به طوری که پیشتر نیز بهزار برارزاده مدیر عامل آبفای مازندران در پاسخ به ایلنا با اشاره به چالش آبرسانی در استان توضیح داده بود: ما در استان مازندران ۳۶۰۰ روستا داریم که تنها ۱۷۰۰ روستا و ۹۹۰ هزار نفر از جمعیت تحت پوشش آبفا قرار دارند، تصدی گری روستاها با آبفا است اما مقاومت کاذبی را از سوی شوراها، دهیارها و آبدارها در تحویل روستاها به آبفا شاهدیم، در حالی که ما آمادگی خدمت رسانی به دورترین نقاط روستایی را هم داریم.

وی تاکید کرده بود: همانگونه که در حوزه روستایی محدودیت داریم در شهرها هم تنش آبی و محدودیت در خدمت رسانی وجود دارد به دلیل اینکه عرضه و تقاضا برابر است، در زمان پیک مصرف با چالش مواجه می شویم و مجبور می شویم با تانکر آبرسانی کنیم، بنابراین درخواست ۶۷۰ میلیارد تومان اعتبار را داده ایم.

ارسلان هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره آخرین وضعیت ساخت احداث سد هراز با توجه به انتقاداتی که در زمینه جانمایی در محل دفن زباله مطرح بود، اظهار داشت: پیشرفت فیزیکی سد ۵۲ درصد و ۶۸ متر از ۱۵۰ متر ارتفاع سد خاکریزی شده است.

وی با اشاره به ظرفیت مخزن سد زمان راه‌اندازی افزود: ظرفیت مخزن سد ۲۵۰ میلیون متر مکعب خواهد بود.

رئیس حوضه آبریز رودخانه اترک و حوضه‌های شمالی درباره وضعیت مشکل احداث سد در محل رهاسازی شیرابه زباله گفت: احداث سد مجوز زیست محیطی را دارد. مطالعات مدیریت دپوی زباله انجام شده و گزارش نهایی توسط مشاور تهیه و تنظیم شده است و در مراحل تصویب طرح در کمیته راهبردی مدیریت پسماند استان مازندران است.

وی درباره رقم اعتبار پروژه گفت: بخشی از اعتبار طرح از محل تهاتر نفت به مبلغ ۷۰۰  میلیارد تومان تامین خواهد شد.

هاشمی درباره اینکه احداث این سد چه میزان از جمعیت استان را تامین آب خواهد کرد، خاطرنشان کرد: آب مورد نیاز یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مربوط به ۹ شهر و ۴۵۰ روستا با احداث این سد تامین خواهد شد.

وی همچنین به موضوع چالش آبی استان مازندران با توجه به تداوم خشکسالی در کشور اشاره و تصریح کرد: عدم مهار آب‌های سطحی استان به گونه‌ای که استان درصد پائینی از مهار آب‌های سطحی نسبت به کشور و حتی نرم جهان را دارا است.

رئیس حوضه آبریز رودخانه اترک و حوضه‌های شمالی ادامه داد: پائین بودن سطح شبکه‌های آبیاری و زهکشی و نبود سدهای انحرافی (سردهنه‌ها) مدرن تامین کننده آب کشاورزی از دیگر چالش‌های آبی استان است.

وی با تاکید بر اینکه تامین آب شرب استان از چالش‌های سال‌های آتی استان است، گفت: با توجه به تامین ۸۰ درصد آب شرب از زیر زمین و عدم امکان حفر چاه بدلیل آبدهی کم و کیفیت نامناسب آنها و عدم احداث مخازن ذخیره تاکنون تامین آب شرب در حال و آینده یکی از چالش‌های اساسی استان است.