نحوه تعیین عوارض پسماند تهران تغییر می‌کند

دوشنبه 30 آبان 1401 ساعت 11:13
نحوه تعیین عوارض پسماند تهران تغییر می‌کند

بر اساس طرح جامع مدیریت پسماند، پیمانکاران متعدد در این حوزه تجمیع خواهند شد و در نهایت ۹ پیمانکار برای ۹ پهنه مدیریت پسماند در شهر تهران خواهیم داشت.

 به گزارش پسماند ایران به نقل از تهران پرس؛ رضا بصیری با بیان اینکه مهمترین پروژه در چهار سال اخیر که بزرگترین طرح مرکز به لحاظ مقیاس مالی و فنی است، طرح جامع مدیریت پسماند است، اظهار کرد: سازمان مدیریت پسماند و معاونت خدمات شهری شهرداری تهران بهره‌بردار، مرکز مطالعات کارفرما و شرکت سبزاندیش پایش نیز مجری این طرح بودند.

معاون شهرسازی خدمات شهری و امور بحران مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با اعلام اینکه این طرح مطالعاتی سال ۹۷ از طریق فراخوان عمومی آغاز شد، خاطرنشان کرد: پیش از این و در حدود ۲۷ سال گذشته طرح جامع در حوزه پسماند نداشتیم و وضعیت نابسامان بود.

وی با بیان اینکه طرح جامع مدیریت پسماند چند خروجی مهم داشت، تصریح کرد: لایحه از سوی شهرداری در اوایل اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ مصوبه شورای اسلامی شهر را دریافت کرد و مصوبه به شهرداری ابلاغ شد و در حال حاضر سازمان مدیریت پسماند به سمت اجرایی شدن طرح پیش می‌رود.

بصیری با تأکید بر اینکه مهمترین خروجی طرح، اصلاح نظام پیمانکاری پسماند است، یادآور شد: پیمانکاری پسماند وضعیت آشفته‌ای دارد و شاهد تعدد پیمانکاران در سطح نواحی و مناطق در پسماند خشک و تر هستیم که با توجه به این موضوع، به سمت تجمیع پیمانکاران بر اساس پهنه‌بندی شهر تهران رفتیم که در نهایت ۹ پهنه تعریف شد و قرار شد ۹ پیمانکار تجمیعی داشته باشیم تا وضعیت در این بخش ساماندهی شود.

وی ادامه داد: خروجی دوم این طرح، نظام جمع آوری پسماند بوده است؛ در حال حاضر در سطح شهر بین ۴۰ تا ۵۰ هزار مخزن وجود دارد که پسماند از این مخازن جمع‌آوری و در نهایت به سایت آرادکوه منتقل می‌شود؛ در طرح جامع پسماند، اصلاحات صورت گرفت و قرار است تا حد بسیار زیادی، مخازن از سطح شهر تهران جمع‌آوری و مخازن هوشمند که قابلیت توزین زباله و تعرفه‌گذاری عوارض پسماند به صورت بهینه و واقعی را دارد، جایگزین شود.

معاون شهرسازی، خدمات شهری و امور بحران مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با بیان اینکه خروجی مهم دیگر این طرح، وصول عوارض بود، گفت: عوارض به صورت سالیانه از طریق فیش و بر اساس متراژ ملک برای شهروندان تعیین می‌شد، اما بر اساس طرح جامع مقرر شد که صدور فیش بر اساس میزان دورریز خانوار انجام شود و دستورالعمل مشخصی برای آن تهیه شد.

بصیری، خروجی دیگر طرح را ساماندهی وضعیت غیر رسمی پسماند و زباله‌گردی عنوان کرد و افزود: در این زمینه دستورالعملی مشخص شد تا بتوانیم بخش غیررسمی پسماند را مدیریت کنیم.

وی در ادامه یادآور شد: جلب مشارکت مردمی و عمومی در بهینه سازی فرآیند مدیریت پسماند و بهینه‌سازی فرآیند مدیرت پسماند در سایت آراد کوه و تولید کمپوست و فرآیند دفن از جمله خروجی‌های این طرح بود که به نتیجه رسیدیم زباله‌سوز گزینه بهینه‌ای نیست و باید از آن فاصله بگیریم.

معاون شهرسازی، خدمات شهری و امور بحران مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران  با بیان اینکه هوشمندسازی حوزه مدیریت پسماند نیز در طرح جامع مورد توجه قرار گرفت، تصریح کرد: این طرح توسط سازمان مدیریت پسماند در حال پیگیری و اجراست که در افق ۲۰ ساله به نتیجه می‌رسد.