تولید زباله هر مشهدی ۵۹۰ گرم

شنبه 05 آذر 1401 ساعت 16:25
تولید زباله هر مشهدی ۵۹۰ گرم

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت: سرانه تولید زباله هر شهروند مشهدی ۵۹۰ گرم است و روزانه در مشهد ۲ هزار و ۴۰ تن زباله تولید می‌شود که ۲۵تا ۳۰ درصد آن زباله خشک قابل بازیافت است.

پسماند ایران ،مسعود رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس خراسان آنلاین اظهار کرد: سرانه تولید زباله هر شهروند مشهدی ۵۹۰ گرم است و با توجه به اینکه شاخص‌های دیگر شهرها در میزان زباله شهری متفاوت است امکان مقایسه وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد در ادامه افزود: کاغذ وکارتن، نان خشک، لاک ریز و درشت، پت، شیشه، پلاستیک، حلب، آهن، آلومینیوم، ظروف یکبار مصرف، روی، برنج، کفش، مس، ضایعات الکترونیک، چدن، لاستیک بزرگ و کوچک، سبد و قوطی رانی از مواد قابل بازیافت در زباله‌های تولیدی مشهد است.

وی اظهار کرد: روزانه در مشهد ۲ هزار و ۴۰ تن زباله تولید می‌شود که ۲۵ تا ۳۰ درصد آن زباله خشک قابل بازیافت و ۱۰ درصد زباله خشک غیرقابل بازیافت است که حجمی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن می‌شود و شامل پارچه، چوب و منسوجات یا غیره است، به طور کلی روزانه در حال حاضر ۲۴۰ تن زباله خشک قابل تفکیک در مشهد جمع‌آوری می‌شود. میانگین کشوری تفکیک زباله ۷ درصد است که سرانه مشهد در تفکیک زباله بالاتر از کشوری قرار دارد و ۱۲ درصد است.

رضوی در پاسخ به سوال میزان تولید پسماند مواد غذایی در مشهد عنوان کرد: ۷۰ تا ۶۵ درصد زباله مشهد پسماند تر یا مواد الی است که در مبادی مختلف خانگی، رستوران، هتل‌ها و سایر مبادی تولید می‌شود و بیشترین حجم مربوط به هتل‌ها و رستوران‌ها است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد درباره برنامه‌های آموزشی این سازمان عنوان کرد: آموزش‌های حضوری ویژه اقشار مختلف کودکان، بانوان، دانشجویان، روحانیون، اصناف و سایر مراکز جریان دارد و در حال حاضر بهترین و راحت‌ترین روش برای تفکیک زباله از مبدا برای شهروندان استفاده از سیستم بازیافت آنلاین است که با نصب هر یک از نرم افزارهای اکو ، بهروب و بازیست بر روی تلفن همراه، خودرو طبق زمان درخواستی همانند تاکسی‌های اینترنتی به درب منزل و آدرس شهروند مراجعه و ضمن تحویل پسماندهای خشک قابل بازیافت،کیف پول شهروند نیز آنی شارژ می‌شود.

وی در پایان گفت: هر دو هفته یک بار کمیته قیمت‌گذاری با حضور کارشناس دادگستری، نماینده شورای شهر، بازرسی سازمان پسماند و شهرداری برگزار می‌شود و قیمت خرید زباله‌های تفکیک شده در مبدا بروزرسانی می‌شود.

گفتنی است؛ در سال ۲۰۲۱ ایران رتبه ۱۷ در تولید زباله را داشت و از سوی دیگر سرانه روزانه در مقیاس جهانی ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم است و مشهدی‌ها حدودا ۲ برابر سرانه جهان تولید زباله می‌کنند.

گفت‌وگو از طاهره فجرداودلی
انتهای پیام/