اقداماتی که با وعده‌های پسماندی سازگار نیست

چهارشنبه 16 آذر 1401 ساعت 16:29

وضعیت مدیریت و اقدامات انجام شده مسائل مبتلابه حوزه پسماند گیلان در چند وقت اخیر به نوعی با وعده‌های مسؤولان درباره پایان دادن انتقال زابله به سراوان در تضاد یا خوشبینانه همراستای این وعده ها نیست.

به گزارش پسماند ایران به نقل از خبرگزاری فارس؛ معضل پسماند به اعتراف همه کارشناسان تخصصی و عمومی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین چالش‌های پیشروی مسؤولان و مردم گیلان است که سال‌ها نابودی طبیعت گیلان را هدف گرفته است.

از همین رو استاندار گیلان حتی پیش از انتصاب خود پسماند را به‌عنوان یکی از ۲ ابر چالش استان در محافل رسمی و غیررسمی معرفی کرد و برنامه‌های اساسی و تخصیصی خود را حول محور همین ۲ ابر چالش پیگیری کرد.

روزانه بیش از ۲ هزار تن زباله در مناطق شهری و روستایی استان گیلان تولید می‌شود که نیمی از آن در دل جنگل‌های سراوان تخلیه می‌شود. دفن میلیون‌ها تن زباله که شامل زباله‌های بیمارستانی و عفونی نیز است علاوه بر بروز فاجعه زیست‌محیطی، سلامت مردم این منطقه را نیز به‌شدت تهدید می‌کند؛ اما بااین‌وجود همچنان جنگل سراوان محل دفن زباله‌های استان گیلان است.

در رشت روزانه بین یک هزار تا یک هزار و ۲۰۰ تن زباله به لندفیل سراوان برده می‌شود که نیازمند پردازش در کارخانه کود آلی است و در نهایت ۴۵۰ تن پسماند به‌عنوان ریجکت باید به محل دفن یا زباله‌سوز منتقل شود.

اگر زباله‌سوز ساخته شود باید یک زباله‌سوز ۶۰۰ تنی (البته ظرفیت اسمی باتوجه به قرارداد منعقده) ساخته شود باید زباله را بسوزاند و نهایتاً ریجکت زباله‌سوز باید به محل دفن منتقل شود و مابقی زباله‌ها یعنی قریب ۴۵۰ تن دیگر باید ابتدا در کود آلی تبدیل شده و ریجکت به لندفیل سراوان انتقال یابد.

برخی عنوان می‌کنند که زباله‌سوز مشکل لندفیل سراوان را حل می‌کند؛ اما برخی کارشناسان معتقدند ماجرای زباله‌سوز توهم برخی مسوولان است؛ زیرا در حال حاضر حجم ۷۰ درصد زباله‌های ما آب است و ماده‌ای که ۷۰ درصد آن تر باشد قابلیت سوختن ندارد مگر با صرف انرژی بسیار زیاد در حد نیروگاه هسته‌ای که غیرممکن است.

زباله‌سوز ما مخلوط سوز بوده و باید از آن برق تولید شود و آیا زباله‌سوز مخلوط سوز علی‌رغم تأکیدها مبنی بر تفکیک از مبدأ، می‌تواند ۷۰ درصد زباله‌های ما که تر هستند منجر به تولید برق شود یا خیر؟

استاندار گیلان در جلسه کارگروه مدیریت پسماند گیلان در ۲۱ آبان امسال برای چندمین بار بزرگ‌ترین چالش استان را موضوع پسماند عنوان کرد و خطاب به مدیران حاضر در جلسه گفت که پشت‌میزنشینی عملاً نتیجه مطلوب حاصل نشده و باید کار جهادی به‌دوراز اقدامات معمول صورت گیرد و در طرف دیگر نیز برای چندمین بار خطاب به شهرداران نسبت به عملکرد حوزه تفکیک از مبدأ زباله اخطار داد که این اخطارها در جلسات متمادی تکرار و عملاً تغییر رویه یا از سوی شمار زیادی از شهرداران گیلان صورت نگرفت که نه شهرداران کم‌کار متنبه شدند و نه شهرداران موفق تشویق.

 

 

استاندار گیلان پیش‌تر در تاریخ‌های ۱۴ آذر، ۲۷ مهر، ۲۵ مرداد، ۲۱ مرداد ۶ مرداد (چند تاریخ دیگر) تأکید کرده که تا پایان امسال زباله‌ای در منطقه سراوان دفن نشده و وعده بازگشت سراوان به دل طبیعت را داده که روند اقدامات انجام شده و حوزه عملکردی مسؤول منتخب استانداری برای پیگیری پسماند در استان در کنار وضعیت نابسامان شهرداری رشت با این رویه اعضای شورای اسلامی شهر عملاً این تحقق این وعده را نزدیک به بعید کرده است.

در طرح جامع مدیریت پسماند گیلان هفت پهنه ساماندهی پسماند وجود دارد که با این اوصاف عملاً نباید پهنه جدیدی ایجاد یا پهنه‌های قبلی از پذیرش زباله سر باز زنند (تعطیل شوند) یا اینکه به طور کل برای احداث دفن گاه بهداشتی با استاندارهای حوزه مدیرتی پسماند گام محسوس و قابل دفاعی ازجمله انتقال زباله‌ها به این هفت دفن گاه برداشته نشده است.

در آخرین جلسه کارگروه مدیریت پسماند گیلان استاندار ضمن اعلام نارضایتی از نحوه عملکرد مسؤولان امر، بازهم بر تفکیک زباله از مبدأ تنها تأکید کرد و نکته مهم اینکه این بار برخلاف رویه گذشته گفت که «شهرداری رشت محل جدیدی برای دپو زباله نخواهد داشت و محل جدید تنها برای دورریزها و بازگشت زباله (ریجکت) خواهد بود» که این اظهارات به‌نوعی در وعده بازگشت سراوان به دل طبیعت و عدم ورود زباله تا پایان سال به لندفیل سراوان در تضاد است.

در کنار تمام اقدامات چشمگیر صورت‌گرفته توسط دولت سیزدهم به نسبت عملکرد پیشینیان در سال‌های ماضی و جدای از هشدارهای صرف متمادی که جنبه احساسی به خود گرفته نه اجرایی، برخی اقدامات عملاً تحقق وعده اسدالله عباسی را دور و دورتر می‌کند که برای مثال می‌توان به میزان فعالیت و پیشرفت پروژه و نحوه اطلاع‌رسانی مسؤول یا سخنگوی حوزه پسماند استانداری اشاره کرد که در این مدت به‌نوعی رسانه گریز نیز بود.

نکته عجیب دیگر وضعیت نابسامان حوزه مدیرعاملی سازمان مدیریت پسماند استان گیلان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین ارکان ساماندهی حوزه پسماند در استان است که مدت مدیدی به‌صورت سرپرستی توسط جوانی که سابقه قابل دفاعی در این حوزه ندارد اشاره کرد آن‌هم سرپرستی که خود جایگزین یک سرپرست دیگر شده است.

در کنار این اتفاقات نمی‌توان به عملکرد ضعیف اعضای اسلامی شورای شهر رشت ونابسامنی ایجاد کرده برای هر اقدامی در حوزه مدیریت شهری به سادگی گذشت که البته شخص استاندار گیلان و مدیران زیردست وی با توجه به اختیاراتی که قانون برای وی پیش بینی کرده قابل اغماض نیست.