ضرورت تفکیک زباله از مبدأ مهمترین اصل مدیریت پسماند

یکشنبه 20 آذر 1401 ساعت 11:54

مدیریت پسماند از جمله مسائلی است که تأثیر مستقیم در محیط زیست دارد، یعنی اگر در زمینه پسماند، مدیریت صحیحی انجام نشود مخاطرات زیست‌محیطی زیادی برای مردم و شهر به همراه دارد.

به گزارش پسماند ایران ؛ حسن ملک مدیر عامل پسماند استان گلستان بیان کرد : امروزه توجه به مدیریت صحیح پسماند به ‌عنوان یکی از اصول توسعه پایدار در جامعه شهری، ضرورت یافته است زیرا عواملی نظیر رشد روزافزون جمعیت، توسعه صنایع، تغییر الگوی مصرف، استفاده از مواد تجزیه ناپذیر، در معرض خطر قرار گرفتن سلامتی انسان و تهدید محیط زیست و... لزوم توجه به مدیریت صحیح پسماند را بیش از پیش یادآور می شود.

ملک افزود :مشارکت مردمی در مدیریت پسماند نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند، شهروندان باید علاوه بر تلاش برای تولید پسماند کمتر، جداسازی اولیه پسماندها را در منازل انجام دهند تا کار بازیافت ساده تر شود.

وی در ادامه به برخی از آثار مثبت تفکیک زباله از مبدا و بازیافت آن اشاره کرد و گفت: با تفکیک و جداسازی زباله و بازیافت آن علاوه بر نیاز به فضای کمتر برای دفن زباله های غیر قابل بازیافت، از یک سو در مصرف منابع طبیعی صرفه جویی می کنیم زیرا به جای استفاده از مواد خام برای تولید محصولات نو، از مواد بازیافتی استفاده می شود، از سوی دیگر بازیافت پسماند موجب صرفه جویی در مصرف انرژی میگردد؛ البته برای بازیافت مواد زاید هم نیاز به مقداری انرژی است اما انرژی لازم برای بازیافت زباله خیلی کمتر از انرژی مورد نیاز برای تولید محصولات جدید از مواد خام است.

مدیر عامل پسماند استان گلستان خاطرنشان کرد: تفکیک نکردن زباله‌های تر و ‌خشک از مبدأ مشکلات زیادی را برای بازیافت و استفاده دوباره از این طلای کثیف به وجود می‌آورد و اگر فرهنگ جداسازی در خانواده‌ها نهادینه شود از صرف بسیاری از هزینه‌ها برای جداسازی پسماند در کارخانه جلوگیری می‌شود

ملک در پایان افزود : از شهروندان می‌خواهیم که مدیریت زباله‌های خانگی و تفکیک پسماندهای تر و خشک را جدی بگیرند و سازمان مدیریت پسماند را در بهتر اجرا شدن این طرح همراهی کنند.

منبع خبر : رکنا