هشدار نسبت به خطر بالای شیرابه زباله

دوشنبه 28 آذر 1401 ساعت 15:31

شیرابه آلوده ترین و خطرناک ترین ماده است که سلامت محیط زیست و انسان را به خطر می اندازد.

به گزارش پسماند ایران، حمید جمالی رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندرعباس ظهر امروز در یک نشست خبری در این خصوص اظهار کرد: شیرابه مایعی قهوه ای تیره رنگ با بوی نامطبوع است که به دلیل تجمع زباله‌های تر به وجود می آید و اگر وارد سفره‌های آب زیرزمینی شود به شدت بر سلامت محیط زیست و انسان تاثیر نامطلوب می گذارد.

وی ادامه داد: شیرابه ها با نفوذ به خاک موجب فرسایش خاک شده و همینطور در گسترش بیماری های مختلف موثر خواهند بود.

جمالی با بیان اینکه کاهش تولید شیرابه به سبک زندگی شهروندان بستگی دارد، افزود: زمانی که زباله‌های تر همچون تفاله چای، پوست میوه‌ها، بطری‌های حاوی مایعات و قوطی کنسروها، باقی مانده مواد غذایی و ... را بدون آبگیری و خشک کردن در کیسه زباله ریخته و بیرون می گذارند، تمامی این مایعات با هم مخلوط شده و به خارج از کیسه زباله نفوذ و محیط را آلوده می کنند، حال اینکه این زباله‌ها از جای جای شهر به محل دفن انتقال داده می شوند و از تجمع زیاد زباله‌ها شیرابه‌ای تولید می شود که از فاضلاب خانگی نیز آلوده تر و خطرناک تر است.

حمید جمالی مطرح کرد: در محل پردازش و دفن زباله های کلانشهر بندرعباس، لندفیل بهداشتی شیرابه وجود دارد که با هدایت شیرابه ها بر روی این لندفیل موجب تبخیر شیرابه، جلوگیری از آلودگی آب‌های زیرزمینی و خاک می شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: شهروندان باید بدانند، کاهش تولید پسماند و شیرابه ناشی از آن، تنها با مشارکت آنها امکان پذیر است و هر عمل شهروندان بر زندگی خود و محیط زیست تأثیر دارد.