جمع‌آوری بیش‌از ۱۳۰ تن پسماند بیمارستانی در قزوین

دوشنبه 28 آذر 1401 ساعت 10:35

حسین عمویی با اشاره به جمع‌آوری بیش‌از ۱۳۰ تن پسماند بیمارستانی در آبان ماه سال جاری گفت: در حال حاضر ۴ پیمانکار برای نظافت و جمع‌آوری زباله‌های شهری با سازمان پسماند شهرداری همکاری می‌کنند که قرارداد آنها رو به اتمام است.

پسماند ایران : حسین عمویی ، با اشاره به روند جمع‌آوری پسماندهای عفونی و غیرعفونی شهر قزوین اظهار کرد: سازمان پسماند شهرداری، زباله‌های عفونی و بیمارستانی را پس‌از بی‌خطرسازی توسط بیمارستان‎ها جمع‌آوری می‌کند.


وی افزود: به منظور جمع‌آوری پسماندهای عفونی، به رؤسای بیمارستان‌ها تأکید کردیم دستگاه اتوکلاو خریداری کرده تا زباله‌های عفونی بعداز رفع آلودگی توسط خودروهای ویژه سازمان پسماند جمع‌آوری شود.


مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین گفت: زباله‌های مطب پزشکان توسط یک شرکت خصوصی زیر نظر علوم پزشکی، استانداری و نظام پزشکی جمع‌آوری و بعداز رفع آلودگی‌های عفونی توسط خودروی دارای اتوکلاو دفن می‌شود.


وی عنوان کرد: براساس استاندارد قانونی، 70 درصد پسماندها تَر و 30 درصد باقی مانده خشک بوده، البته با توجه به موقعیت جغرافیایی شهرها میزان آن متغیر است و شهر قزوین نیز از این قاعده مستثنی نیست.


این مسئول با اشاره به تعداد واحدهای فعال جمع‌آوری زباله‌ها در شهر قزوین عنوان کرد: در حال حاضر 9 بیمارستان، دو مرکز، دانشکده دندانپزشکی علوم پزشکی و سازمان آرامستان‌های شهرداری تحت نظر سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین است که زباله‌‌‎های آنها به جایگاه محمد‌آباد منتقل می‌شود.


عمویی تصریح کرد: براساس قانون، جمع‌آوری زباله‌های عفونی توسط سازمان پسماند شهرداری قزوین تخلف بوده زیرا وظیفه این سازمان جمع‌آوری زباله‌های عادی و بی خطر است.


جمع‌آوری بیش‌از 130 تن پسماند بیمارستانی در قزوین


وی با اذعان به اینکه زباله‌های عادی شهر، روزانه توسط پیمانکاران به روش‌های مختلف مکانیزاسیون و سنتی جمع‌آوری می‌شود، یادآور شد: میزان پسماند بی‌خطرسازی شده که در آبان ماه سال‌جاری جمع‌آوری شده برابر 132 تُن است؛ به طور میانگین روزانه 4 الی 5 تُن پسماند بیمارستانی در شهر قزوین جمع‌آوری می‌شود.


مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین با اشاره به چالش‌های جمع‌آوری پسماندهای شهری عنوان کرد: یکی از مشکلات اساسی عدم همکاری شهروندان مربوط به انتقال زباله به داخل مخازن مخصوص است، در حالی که بارها برای بیرون گذاشتن زباله در ساعت 21 اطلاع‌رسانی شده اما شهروندان براساس سلیقه شخصی زباله‌‎ها را در ساعت دلخواه در کوچه رها کرده و این شرایط مشکلاتی را برای سایر شهروندان به وجود می‌آورد.


عمویی تصریح کرد: مشکل دیگر گذاشتن زباله روی خودرو و حرکت آن توسط شهروندان است که گاهی فراموش می‌کنند زباله را داخل مخازن انتقال دهند.


وی با اذعان به اینکه بافت شهری اجازه نصب مخازن زباله را در تمام نقاط شهری نمی‌دهد، اذعان کرد: تقریبا 80 درصد از نقاط شهر دارای مخزن است؛ در برخی محلات شهر مانند محله امامزاده علی (ع) که فضای مناسب برای تردد دستگاه مکانیزه نیست و زباله به صورت سنتی جمع‌آوری می‌شود.


این مسئول در پایان یادآور شد: در حال حاضر 4 پیمانکار برای نظافت و جمع‌آوری زباله‌های شهری با سازمان پسماند شهرداری همکاری می‌کنند که قرارداد آنها در حال اتمام بوده و سازمان پیگیر مناقصه این موضوع است.