باتری خودروهای برقی سازگارتر با محیط‌زیست تولید می‌شوند

دوشنبه 05 دی 1401 ساعت 10:30
باتری خودروهای برقی سازگارتر با محیط‌زیست تولید می‌شوند

طرح جدید اروپا برای افزایش بازیافت باتری‌ها و کاهش وابستگی به واردات مواداولیه

براساس توافقی که روز جمعه بین اعضای پارلمان اروپا و کشورهای عضو حاصل شد، اتحادیه‌اروپا تولیدکنندگان را مجبور خواهد کرد باتری‌ها را سبزتر تولید کنند و همچنین باتری‌ها باید قابل تعویض و بازیافت باشند.
به گزارش پسماند ایران به نقل از «اخبار خودرو»،پس از سال 2031 باتری خودروهای برقی که در اروپا مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید حاوی حداقل مواد بازیافتی باشد. براساس توافقی که روز جمعه بین اعضای پارلمان اروپا و کشورهای عضو حاصل شد، اتحادیه‌اروپا تولیدکنندگان را مجبور خواهد کرد باتری‌ها را سبزتر تولید کنند و همچنین باتری‌ها باید قابل تعویض و بازیافت باشند. این بخشی از سیاست مدور یا دایره‌ای است که در آن استفاده مواداولیه جدید کاهش خواهد یافت و بازیافت مواد به‌حداقل می‌رسد.
متن توافقی که اتحادیه‌اروپا تصویب کرده کل چرخه تولید باتری، از طراحی تا پایان عمر را پوشش می‌دهد و برای همه انواع باتری‌های فروخته‌شده در اتحادیه‌اروپا (تلفن‌های هوشمند، رایانه، لوازم خانگی، اسکوتر، خودرو، باتری‌های صنعتی و ...) اعمال خواهد شد.
از سال 2024 سازندگان باید اطلاعاتی درمورد کل ردپای کربن مورد انتظار هر باتری، از استخراج تا بازیافت ارائه دهند. پس از سال 2027، تنها باتری‌های خودروهای برقی که از حداکثر آستانه تجاوز نمی‌کنند، می‌توانند به‌بازار عرضه شوند. معیارهای پایداری و عملکرد نیز در سال 2026 اعمال خواهد شد.
در عرض سه سال و نیم، گوشی‌های هوشمند یا دستگاه‌های الکترونیکی نیز باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که بتوانند به‌راحتی باتری را خارج و جایگزین کنند.
شرکت‌های تولیدکننده باید الزامات موجود را درخصوص بازیافت باتری‌های خود رعایت کنند. بر این اساس 45 درصد باتری‌های تلفن یا رایانه تا سال 2023 و حداقل 73 درصد تا سال 2030 باید جمع‌آوری شوند. همچنین حداقل مصرف نرخ برگشتی تا سال 2031 به 61 درصد خواهد رسید. تمام باتری‌های جمع‌آوری‌شده باید بازیافت شوند. تا سال 2027 فرآیندهای به‌کارگرفته‌شده باید بازیافت حداقل 90 درصد کبالت و نیکل باتری‌ها و همچنین 50 درصد از لیتیوم (پس از آن 80 درصد تا سال 2031) را ممکن کنند.
درنهایت ترکیب باتری‌های جدید باید شامل حداقل سطوح فلزات حاصل از بازیافت زباله باشد. پس از سال 2031، باتری‌های خودروهای الکتریکی باید 16 درصد کبالت، 6 درصد لیتیوم و نیکل بازیافتی داشته باشند.
پاسکال کانفین، رئیس کمیته محیط‌زیست در پارلمان اروپا توضیح می‌دهد: «این الزامات زیست‌محیطی برای باتری‌های تولیدشده در اروپا و همچنین باتری‌های وارداتی اعمال می‌شود و به‌تدریج دسترسی به‌بازار اروپا را به ‌با دوام‌ترین باتری‌ها محدود می‌کند.» او پیش‌بینی می‌کند تولید باتری اروپا افزایش و نیاز اتحادیه‌اروپا به‌واردات فلزات حیاتی (لیتیوم، کبالت و غیره) به‌لطف بازیافت کاهش یابد.
جسیکا پولفجارد، عضو پارلمان اروپا می‌گوید: «این یک جهش رو به‌جلو برای تقویت رقابت ماست؛ درحالی که اتحادیه‌اروپا از نظر باتری از آسیا و ایالات‌متحده بسیار عقب‌تر است.»
اتحادیه‌اروپا 25 درصد از تولید جهانی باتری را تا سال 2030 هدف قرار داده است؛ درحالی که این رقم در سال 2020 تنها 3 درصد بود. این قاره که سرمایه‌گذاری در این بخش را به‌شدت افزایش داده است، در سال گذشته حدود 40 پروژه کارخانه باتری داشت.