تعطیلی شهرک بازیافت با ظرفیت تفکیک روزانه ۲۵۰ تن زباله

سه شنبه 13 دی 1401 ساعت 13:40

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد با اشاره به تعطیل شدن شهرک بازیافت شهر با ظرفیت تفکیک روزانه ۲۵۰ تن زباله، گفت: تکمیل نبودن زیرساخت‌های مورد نیاز از سوی سرمایه‌گذار و اختلاف میان شرکا و سرمایه‌گذاران عامل تعطیلی این مرکز است.

به گزارش پسماند ایران، داوود مؤمنی امروز _سه‌شنبه سیزدهم دی‌ماه_ در یکصدوپنجاه‌ودومین جلسه علنی شورای اسلامی شهرکرد که در رابطه با تولید زباله‌های خانگی، غیرخانگی و عمرانی برگزار شد، اظهار کرد: ۸۸ درصد زباله‌ها تَر و ۱۲ درصد زباله خشک و قابل بازیافت است.

وی سرانه تولید زباله هر شهروند شهرکردی را ۶۴۰ گرم در شبانه‌روز دانست و افزود: روزانه پنج تن انواع زباله پزشکی و ۳۰ تن زباله عمرانی در مرکز استان تولید و جمع‌آوری می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد خاطرنشان کرد: اعتبار طرح جمع‌آوری، سامان‌دهی و دفن پسماند در سال‌جاری ۴۲۰ میلیارد ریال است که این اعتبار سال آینده به ۸۵۰ میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.

مؤمنی با اشاره به تعطیل شدن شهرک بازیافت شهرکرد با ظرفیت تفکیک روزانه ۲۵۰ تن زباله در مرحله نخست، تصریح کرد: تکمیل نبودن زیرساخت‌های مورد نیاز از سوی سرمایه‌گذار و اختلاف میان شرکا و سرمایه‌گذاران عامل تعطیلی این مرکز است.

وی با بیان اینکه سه مرحله اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ در شهرکرد ناموفق بوده است، تاکید کرد: قرارداد گام چهارم این طرح که در مرحله اجرایی قرار گرفته، قرارداد آن بسته شده و جانمایی و استقرار کانکس‌ها در حال انجام است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد ادامه داد: روند اجرای کامل طرح تفکیک زباله از مبدأ پس از تصویب در شورای اسلامی مرکز چهارمحال‌وبختیاری آغاز خواهد شد.

مؤمنی به دفن غیراصولی زباله‌های شهرکرد در ۴۰ سال گذشته اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون این مکان و سایت سامان‌دهی شده است و دفن زباله‌ها به‌صورت اصولی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه محدود کردن راه‌های دسترسی به سایت دفن زباله شهرکرد به منظور جلوگیری از حضور زباله‌گردها در این مکان است، افزود: سازمان مدیریت پسماند شهرداری مرکز چهارمحال‌وبختیاری با همکاری اداره کل دامپزشکی استان نسبت به جمع‌آوری، واکسیناسیون و قلاده‌گذاری سگ‌های بلاصاحب اقدام کرده است.