استفاده از اندیشه‌های کاربردی برای رفع چالش‌های محیط زیستی کشور

چهارشنبه 21 دی 1401 ساعت 09:42
استفاده از اندیشه‌های کاربردی برای رفع چالش‌های محیط زیستی کشور

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه شرایط مالی و اقتصادی کشور در حال بهبود است، گفت:اقدامات مؤثری در مورد مدیریت پسماند، قانون حفاظت خاک و مدیریت گرد و غبار در حال انجام است.

به گزارش پسماند ایران به نقل از خبرگزاری مهر، علی سلاجقه در گردهمایی رؤسای مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با تبریک فرارسیدن سالروز ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن، بر جایگاه و منزلت والای بانوان در دین مبین اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و افزود: اقدامات مؤثری در مباحث مختلف محیط زیستی از جمله مدیریت پسماند، قانون حفاظت خاک و مدیریت گرد و غبار در حال انجام است.

وی ادامه داد: رئیس جمهور از ما خواسته که هرچه سریع‌تر برای موضوع تغییر اقلیم با همکاری دستگاه‌های مسؤول، گزارش کارشناسی تهیه و آن را خدمت وی ارائه کنیم.

معاون رئیس جمهوری برگزاری گردهمایی رؤسای مناطق سازمان حفاظت محیط زیست و مدیران استانی را بسیار مفید ارزیابی کرد و گفت: در این جلسات باید ایده‌ها و اندیشه کاربردی برای تغییر و اصلاح نقشه راه سازمان حفاظت محیط زیست برای مدیریت و رفع چالش‌های محیط زیستی کشور ارائه شود.

وی افزود: مدیران کل استان‌ها و رؤسای مناطق باید نقاط ضعف و قوت سازمان و نیز بازخوردها را جامعه گرفته و به ما منتقل کنند تا در تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌های خود لحاظ کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تأکیدات فراوان مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری درباره جهاد تبیین تصریح کرد: بحث جهاد تبیین باید در جامعه عینیت پیدا کند و مردم در جریان دستاوردها و موفقیت‌های دولت قرار گیرند.

سلاجقه گفت: جامعه منتظر شنیدن خبرهای خوب و خوش از همه دستگاه‌های دولت به ویژه سازمان محیط زیست است.

تاکید رئیس جمهور برای پیگیری وضعیت اجرای قانون هوای پاک

وی با اشاره به تاکید رئیس جمهور برای پیگیری وضعیت اجرای قانون هوای پاک و رفع کاستی‌ها و موانع اجرای این قانون، خاطرنشان کرد: مهر ماه امسال نامه‌ای به وزیر کشور درباره همکاری استانداران و مدیران استانی در اجرای قانون هوای پاک نوشتیم که وزیر هم عین همان نامه را برای استانداران سراسر کشور ارسال کرد و همه مدیران کل مکلف به پیگیری موارد موجود در این ابلاغیه هستند و دغدغه‌های مردم را نیز کاهش دهید.

معاون رئیس جمهور متذکر شد: استانداران موظف هستند بحث محیط زیست را در استان خود ارتقا دهند و مدیران ما هم باید کمک کنند تا توسعه پایدار در استان رخ دهد. استانداران همانگونه که در بخش‌های توسعه‌ای از جمله صمت، نیرو، جهاد کشاورزی و … مسئولیت دارند مسئول مستقیم وضعیت محیط زیست استان نیز به عنوان موضوع اصلی هستند.

به گفته سلاجقه، مدیران کل حفاظت محیط زیست استان‌ها باید ضوابط استقرار واحدهای صنعتی و معدنی را تا حد امکان مبتنی بر فناوری‌های جدید و شرایط حاکم اقلیمی تبیین کنند و از مدیران استانی بخواهند تا آنها را رعایت کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه همیشه از اقدامات و زحمات صادقانه همکاران در بخش‌های مختلف سازمان به ویژه استان‌ها حمایت می‌کنیم، تصریح کرد: با این وجود با هیچ کس عهد اخوت نبسته‌ایم و عملکردها مرتب پایش و ارزیابی می‌شود.

رویکرد مناسب دولت در تخصیص بودجه محیط زیست در سال ۱۴۰۲

وی با اشاره به رویکرد بسیار خوب دولت در تخصیص بودجه محیط زیست در سال ۱۴۰۲، اظهار امیدواری کرد که در بررسی لایحه بودجه سال آینده در مجلس شورای اسلامی، بودجه سازمان حفاظت محیط زیست در تراز محیط زیست کشور باشد.

معاون رئیس جمهور در ادامه گفت: امسال برای اولین بار پس از انقلاب شکوهمند اسلامی منابع و مصارف دولت در حال رسیدن به یک تراز واحد و شرایط مالی و اقتصادی کشور در حال بهبود است. اما همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، دشمن با اغتشاشات و ناآرامی‌ها، امنیت و پیشرفت کشور را هدف گرفته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر لزوم حمایت از تولید داخل نیز گفت: من اگر احساس کنم در یک اداره کل و یا حتی ستاد سازمان، با وجود برخورداری از تولیدات مطلوب داخلی، به دنبال استفاده از محصول خارجی رفته‌اند، حتماً برخورد خواهم کرد.

وی تصریح کرد: ما باید در اسرع وقت بحث تجهیز ادارات و پاسگاه‌های محیطبانی به وسایل نقلیه مناسب به اقلام مورد نیاز را به سرانجام برسانیم.

در ادامه این گردهمایی، رؤسای مناطق مختلف سازمان حفاظت محیط زیست و نیز برخی از مدیران کل حفاظت محیط زیست استان‌ها که به صورت ویدیوکنفرانسی در جلسه حضور داشتند، نظرات و پیشنهادات خود را در زمینه تدوین و ابلاغ ضوابط استقرار واحدهای صنعتی و معدنی عنوان کردند.