جلوگیری از دفن ۸۰۰ تن زباله شهری در آستانه اشرفیه

سه شنبه 27 دی 1401 ساعت 11:36

مقصودی گفت: در چند ماه اخیر و با اجرای پروژه مدیریت زباله تر و خشک در آستانه اشرفیه توانستیم از دفن ۸۰۰ تن زباله شهری جلوگیری به عمل آوریم.

به گزارش پسماند ایران، علی مقصودی شامگاه دوشنبه(۲۶ دی) در گفت‌و‌گوی خبری اظهار داشت: شهر آستانه اشرفیه و کلا استان گیلان ظرفیت بسیار محدودی برای دفن زباله دارد و دفن زباله مخلوط شهری نقاط زیادی را در استان آلوده کرده است.

شهردار آستانه اشرفیه تصریح کرد: حدودا ۱۳ ماه پیش که وارد شهرداری آستانه اشرفیه شدم دنبال شرکت‌های مختلفی گشتیم تا بتوانیم برنامه مدیریت زباله خشک و تر را اجرایی کنیم.

مقصودی برنامه‌ریزی برای مدیریت زباله خشک و تر به صورت توأمان را راهبرد شهرداری آستانه اشرفیه ذکر کرد و گفت: در همین رابطه شهرداری آستانه قراردادی را با ترک تشریفات و با مجوز شورای اسلامی، حمایت فرمانداری و دادگستری با یک شرکت بخش خصوصی منعقد کرد و این قرارداد از ابتدای اردیبهشت ۱۴۰۱ وارد فاز عملیاتی شد.

وی ابراز داشت: در یک برنامه زمانبندی ۱۰ ماهه توانستیم از مجموع ۴۰ تن زباله تولیدی شهر آستانه اشرفیه جلوی دفن بیش از ۵۳ درصد از زباله شهری آن را در محدوده محل دفنگاه بگیریم که حجم آن در این چند ماه به چیزی حدود ۸۰۰ تن زباله رسید.

شهردار آستانه اشرفیه ضمن قدردانی از مردم برای مشارکت در اجرای طرح مدیریت زباله شهری و تفکیک زباله اذعان کرد: معمولا در طرح‌های مدیریت زباله، تمرکز بیشتر روی زباله خشک است اما شهرداری آستانه اشرفیه به زباله تر هم توجه داشت و توانست کاری جامع تر انجام دهد.

مقصودی با بیان اینکه برخی از شهروندان معمولا به شهرداری‌ها برای تحویل زباله خشک اعتماد ندارند و باید این واقعیت را قبول کنیم افزود: در همین‌جا به این شهروندان باید عرض کنم اگر نمی‌خواهند زباله خود را به شهرداری تحویل بدهند اشکالی ندارد اما حتما تفکیک زباله را در منزل انجام دهند و بعد زباله را بیرون در بگذارند.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری آستانه اشرفیه با کاری که انجام داد ثابت کرد بدون هزینه‌های چند ۱۰ میلیارد تومانی هم می‌توان حجم دفن زباله را کاهش داد. 

منبع خبر :  خبرگزاری شبستان