بی‌توجهی به جداسازی پسماند؛ شیوع زباله‌گردی و تخریب طبیعت

چهارشنبه 28 دی 1401 ساعت 13:29

شهردار بروجن گفت: بی‌توجهی به جداسازی پسماندهای خشک و ‌تر در مبدا نتیجه‌ای جز شیوع پدیده زباله‌گردی و تخریب طبیعت ندارد.

به گزارش پسماند ایران، حمزه‌علی ولیان امروز _چهارشنبه بیست‌وهشتم دی‌ماه _ در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بارش برف در بسیاری از مناطق و سرما و برودت هوای کشور، موجب افزایش مصرف گاز شده است.

وی افزود: به منظور جلوگیری از افت فشار و قطعی گاز شهروندان لازم است در مصرف گاز طبیعی صرفه‌جویی و دمای اتاق بین ۱۸ تا ۲۱ درجه تنظیم شود و شهروندان از باز بودن مسیر دودکش و نصب کلاهک H اطمینان حاصل کنند.

شهردار بروجن خاطرنشان کرد: کاهش دمای منزل و محل کار را می‌توان با پوشیدن لباس‌های گرم و مناسب جبران کرد و با نصب پنجره‌های دوجداره، استفاده از پرده‌های ضخیم، خاموش کردن وسایل گرمایشی اتاق‌های بدون استفاده، عایق‌کاری موتورخانه‌ها و استفاده نکردن از شومینه به دلیل بازدهی و ایمنی پایین، از افت فشار گاز جلوگیری کرد.

ولیان ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر مردم تنها یک درجه وسایل گرمایشی خود را کمتر کنند، پنج تا شش درصد در مصرف گاز صرفه‌جویی می‌شود.

وی تصریح کرد: همه با هم باید در حفظ و نگهداری اموال عمومی شهرمان کوشا باشیم، زیرا اموال عمومی متعلق به عموم شهروندان است و باید برای رفع نیازهای آنها هزینه شود، حال اگر عده‌ای به هر میزان به اموال آسیب بزنند یا سبب تخریب آن‌ها شوند، به دلیل آن‌که حق افراد زیادی را ضایع و به منافع عده زیادی صدمه وارد می‌کنند؛ مجرم شناخته می‌شوند و باید مجازات شوند.

شهردار بروجن اضافه کرد: اموال عمومی اموالی است که با بودجه عمومی کشور و بیت‌المال تهیه و به اداره بخشی از امور جامعه اختصاص داده می‌شود؛ البته هر بخش از اموال عمومی تحت نظارت یکی از دستگاه‌های اجرایی یا نهادهای حاکمیتی اداره می‌شود.

ولیان در خصوص مدیریت پسماند، گفت: بی‌توجهی به جداسازی پسماندهای خشک و تر در مبدا نتیجه‌ای جز شیوع زباله‌گردی، تخریب طبیعت و آسیب به محیط زندگی ندارد و با تفکیک زباله می‌توانیم در فاجعه زیست‌محیطی که زباله‌ها رقم می‌زند، شریک نباشیم.