هر تن زباله ساختمانی چقدر می ارزد؟

شنبه 08 بهمن 1401 ساعت 13:23
هر تن زباله ساختمانی چقدر می ارزد؟

دبیر کارگروه مصالح و تجهیزات صنعتی ساختمان استان مرکزی با بیان اینکه هر متر مربع ساختمان ۱.۵ تن آوار دارد، اظهار کرد: ارزش هر تن زباله ساختمانی ۱۵۰ دلار است که نشان می دهد از این طلای کثیف می‌توان درآمدزایی کرد.

پسماند ایران به ننقل از ایسنا : محمد مهدوی در سمینار آموزشی بتن‌های پرمقاومت، توانمند و بازیافتی که در سالن سلمان ساوجی ساوه با بیان اینکه نخاله‌های ساختمانی شامل دو بخش پرخطر و بی خطر هستند، گفت: سالانه ۱۸ میلیون تن ضایعات ساختمانی در کشور تولید می‌شود.

وی افزود: استفاده از نخاله‌های ساختمانی بازیافتی موجب کاهش مصرف انرژی، کاهش مصرف مصالح، آب و مواد معدنی خواهد شد. در بسیاری از کشورهای توسعه یافته بین ۷۰ الی ۹۵ درصد ضایعات ساختمانی بازیافت می‌شوند در حالی که این میزان در ایران حدود یک درصد است.

مهدوی در ادامه به عمده مشکلات و موانع مشاهده شده در تولید بتن اشاره کرد و افزود: عدم تامین فضای مناسب برای آزمایشگاه، نبود تخصص کافی و آشنایی مسئول فنی با ضوابط مربوطه، عدم انجام آزمایشات کنترل کیفی و ثبت و ضبط نتایج مربوطه در فرم‌های استاندارد، استفاده نکردن از بارنامه‌های استاندارد، عدم کفایت مقاومت، مواد اولیه نامرغوب (شن و ماسه)، فروش بتن براساس عیار بر خلاف ضوابط استاندارد و نمونه‌گیری قبل از پمپاژ بتن، از عمده مشکلات و موانع مشاهده شده در تولید بتن است.

یک استاد دانشگاه و عضو هیات علمی مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی ایران نیز به افزایش رده‌های مقاومتی بتن در کیفیت اجرای کار اشاره کرد و افزود: اگر رده مقاومتی بتن تغییر پیدا کند در شرایط اجرای کار و ابعاد آن تغییر ایجاد خواهد شد.

مسعود فرخی با بیان اینکه تغییر در رده مقاومتی بتن منجر به بروز تغییراتی در ابعاد المان‌ها و شرایط کاری خواهد شد، افزود: افزایش دهانه و کاهش تعداد ستون در ساختمان سازی ارتباط مستقیم با سیستم‌های سازه ای دارد.

وی در ادامه به بیان عملی نحوه تولید بتن‌های پرمقاومت و تغییر رده مقاومتی بتن با انتخاب پروژه‌های عمرانی با کارکردهای متفاوت برای طراحان، مجریان و ناظران پرداخت.

رییس انجمن پیمانکاران عمرانی استان مرکزی نیز گفت: انجمن پیمانکاران عمرانی استان مرکزی به عنوان دبیرخانه برگزاری این سمینار براساس تبصره ۳ ماده ۱۳۱ قانون کار به عنوان اولین تشکل کارفرمائی استان مرکزی در سال ۱۳۷۱ به ثبت رسیده و عضو کانون سراسری کشور، عضو تشکل‌های فنی و مهندسی ایران و عضو نهاد تعامل که جلسات منظمی با سازمان برنامه و بودجه کشور دارد، است. همچنین در شورای فنی استان و کمیسیون شکایت و رسیدگی به شکایات مناقصات و کمیته فنی این شورا عضویت دارد.

مهدی صابون ریز افزود: با توجه به تفاهم نامه ای که با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی منعقد شده برگزاری سمینارها و دوره های آموزشی در دستور کار قرار گرفته است که دستاوردهای زیادی را در راستای ارتقای دانش فنی و اجرایی برای پیمانکاران و مسئولان به همراه داشته است.

وی بیان کرد: انجمن پیمانکاران عمرانی استان مرکزی عضو کمیسیون‌های نظارت عالیه و استاندارد مصالح، آموزش و ترویج ضوابط نظام فنی و اجرایی شورای فنی استان است و به عنوان بازوان اجرایی استان نقش آفرینی می‌کند.

او گفت: این سمینار آموزشی به همت کمیسیون آموزش انجمن، نظام مهندسی ساختمان، کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی، مرکز و کانون کارشناسان رسمی، خانه بتن، انجمن بتن و شهرداری های ساوه و زرندیه برگزار شد.