تفکیک از مبدا زباله ها بصورت نرم افزاری در تبریز اجرا می شود 

دوشنبه 10 بهمن 1401 ساعت 13:16

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تبریز، گفت: تفکیک از مبدا از سال بعد بصورت نرم افزاری و اپلکیشنی اجرا خواهد شد.

پسماند ایران : احد صادقی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، با تاکید بر اینکه با استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای به جای کیسه‌های پلاستیکی برای خرید، حداقل 10 درصد از 800 تن زباله شهر تبریز کاهش می‌یابد، اذعان داشت: تلاش می‌کنیم با بهره‌گیری از پتانسیل‌های خود تولیدکنندگان زباله‌های صنعتی، زباله‌های بیمارستانی، نخاله‌های ساختمانی و عموم شهروندان، در راستای اعمال سیاست‌های کاهش زباله قدم‌هایی برداریم، به عنوان مثال با نگهداری و تفکیک زباله‌های تجدیدپذیر در کیسه‌های پارچه‌ای بخشی از زباله‌های پلاستیکی را کاهش دهیم.

وی مدیریت اصولی پسماند را در این زمینه بسیار کاربردی و تاثیرگذار دانست و گفت: در این زمینه که اولین قدم آن عملیات تفکیک از مبدا است، با طراحی اپلیکیشنی، زباله‌های تفکیک یافته شهروندان تحویل گرفته شده، در حساب شهروندی شارژ می‌شود و در طول مراحل کارهای شهرداری مثل عوارض نوسازی و.... تخفیفاتی در نظر گرفته خواهد شد.

صادقی ادامه داد: بعد از مراحل تفکیک باید به مسائل زیست محیطی دیگر توجه شود تا بازیافت زباله انجام و کمترین زباله دفن شود، از جمله شیرابه زباله ها برای پیشگیری از نفود آن به آبهای زیرزمینی مدیریت شود.

وی افزود: مانع این عملیات، مشکل خلع ید و تعیین تکلیف شرکتهای پیمانکاری پسماند بود که بعد از این شهرداری خود در راستای اجرای بخشی از مسیر و روند بازیافت با راه‌اندازی شرکت تولید کمپوست در راستای مصرف آنها در بخش کشاورزی اقدام خواهد کرد.

صادقی با یادآوری اینکه شهرداری بسته‌های مشارکتی جدیدی در بخش بازیافت زباله تدوین کرده، گفت: برای سرمایه‌گذاری مجتمع‌های بازیافت که در حد امکان با بازیافت بیشترین حجم از زباله و کاهش زباله به کمترین میزان قابل دفن، در مرحله بعد دفن زباله با جدیدترین متدهای فنی مهندسی و برای دفن بهداشتی لندفیل هایی آماده می شود – مخازن دفن کنترل شده – برای جمع آوری کنترل شده شیرابه ها و تصفیه و مدیریت آن ها توسط قرارگاه خاتم در حوزه پسماند در حال اجرا است.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تبریز، اذعان داشت: چند شاخص مهم در حوزه پسماند داریم، اول باید جمع آوری به‌صورت تفکیک شده و دوم نحوه جمع آوری اصلاح شود و از باکس‌های خیابانی به سمت تفکیک در منازل سوق یابد تا هزینه تفکیک کاهش یابد، در مرحله سوم انواع بازیافت به شکل بازیافت کمپوست، بازیافت خشک و... انجام می شود و در مرحله بعد دفن بهداشتی زباله ها و کنترل شیرابه است.

این عضو ششمین دوره شورای شهر تبریز گفت: لندفیل شماره 2 پایان اسفند ماه آماده بهره برداری است، چون مردم مراحل طولانی تفکیک و دفن و بازیافت را به طور کامل نمی‌دانند و اغلب با بحث تفکیک درگیر هستند، این فرهنگسازی را باید بین شهروندان ترویج کنیم تا تک تک شهروندان از اهمیت عملیات تفکیک از مبدا به درستی اطلاع داشته و مشارکت کنند.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تبریز، در رابطه با اهمیت زباله‌های بیمارستانی اظهار داشت: این زباله‌ها در دو بخش اهمیت می‌یابد، در مرحله اول بی خطرسازی این زباله‌ها است که برعهده خود علوم پزشکی و واحدهای درمانی است و در سوی دیگر جمع آوری و دفن که این بخش برعهده شهرداری است.

وی افزود: متاسفانه در بخش کلینیک‌های کوچک، تزریقاتی، رادیولوژی‌ها، مطب‌ها و کلینیک‌ها، مراکز کوچک سلامت و... گاهی زباله‌ها برای مرحله بی خطرسازی ارسال نمی‌شود و با زباله‌های شهری قاطی شده، در این بخش باید شهرداری این مسئله را به عنوان مطالبه جدی از علوم پزشکی پی‌گیری کند.

صادقی در ادامه با اشاره به معضل آلایندگی غرب تبریز، گفت: بخشی از این معضل به محیط زیست مربوط است، که باید نسبت به تعین تکلیف چرمشهر و صنایع مایان مثل قالیشویی ها و ضایعاتی ها به‌طور جدی برخورد کند.

وی با تاکید بر اینکه این واحدها باید با اخذ شرایط لازم تائید محیط زیست را بگیرند، ولی متاسفانه محیط زیست خود را کنار کشیده، اضافه کرد: در شرایط حاضر شهرداری دو ابزار و اختیارات دارد یکی از این ابزار کمیسیو نهای بند 20 است که می‌تواند اینها را پلمپ و تعطیل کند و از این ابزار استفاده می شود و دوم کانال‌های آبهای سطحی متاسفانه در برخی نقاط مشاهده شده خود کشاورزان این آبها را برای آبیاری محصولات به سمت زمینها و مزارع هدایت می کنند.

صادقی گفت: پروژه مهم شهرداری در این بخش احداث رسوبگیر است که در حال حاضر شهرداری کار می کند خاک‌ها و پساب‌ها، املاح و رسوبات شنی را جدا می کند و مابقی آب بصورت تفکیک شده جاری می شود، ولی این کانال نیاز به تکمیل دارد که باید در بودجه سال بعد لحاظ شده و کانال هدایت آبهای سطحی قراملک که در مجموع کانالهای سطح شهر را تجمیع و هدایت می کند.