آمادگی پرداخت اعتبار برای رفع معضل پسماند شمال کشور

شنبه 15 بهمن 1401 ساعت 23:05
آمادگی پرداخت اعتبار برای رفع معضل پسماند شمال کشور

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: مشکلی برای پرداخت اعتبار در جهت رفع معضل زباله شمال کشور نداریم.

به گزارش پسماند ایران، مهدی سلیمی در سفر یک‌‌ روزه به مازندران در راستای بررسی وضعیت پسماند استان که چندین نشست با مقامات مازندران و بازدید از طرح‌ها داشت، در نشست با استاندار مازندران با بیان اینکه برای پرداخت اعتبار در راستای رفع معضل پسماند استان‌های شمال کشور نداریم، اظهار کرد: امسال نیز پرداختی خوبی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در راستای رفع مشکل زباله استانها انجام شده است که با افزایش چشمگیری در مقایسه با سال قبل همراه بود.

سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران نیز با بیان اینکه در دولت سیزدهم در راستای رفع مشکل زباله استان گام‌های خوبی برداشته شده است، یادآورشد: از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز انتظار می‌رود تا با توجه به حرکت خوب مسؤولان در استان مازندران در راستای رفع معضل پسماند، کمک بیشتری به این استان کند‌.

رضا علیخانی معاون عمرانی استاندار مازندران نیز در این نشست با اشاره به اینکه برای رفع معضل زباله، استان به ۸ پهنه تقسیم شد، تصریح کرد: در این ۸ پهنه ۲ زباله سوز ساری و نوشهر جانمایی شده است و در ۶ پهنه دیگر نیز کارخانه کمپوست پیش بینی گردید که در حال اجرا است.

مهدی سلیمی رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به همراه معاون عمرانی استاندار مازندران از کارخانه در حال ساخت زباله سوز ساری بازدید کردند و این کارخانه تولید برق از زباله، ساخت ابنیه آن به گزارش پیمانکار، تاکنون با حدود ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه ۹۳ درصد پیشرفت کاری دارد که به‌ ۶۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار جهت اتمام بخش فیزیکی و ساختمانی آن نیاز است، و ۸۷ درصد تجهیزات آن با صرف ۱۸ میلیون دلار وارد و نصب شده است و برای تکمیل تجهیزات به ۲ و نیم میلیون دلار اعتبار نیاز است‌.

وی در ادامه با حضور در محل دفن زباله آمل در جاده هراز با همراهی رضا حاجی پور نماینده حوزه انتخابیه آمل در مجلس شورای اسلامی و رضا علیخانی معاون عمرانی استاندار مازندران با بیان اینکه پایان کار محل دفن زباله آمل از تعهدات دولت است، گفت: بر اساس برنامه این محل دفن زباله باید تعطیل و در محل جدید کارخانه زباله سوز جانمایی شود.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به اینکه مسؤولان استانی و محلی زمین کارخانه زباله سوز را شناسایی و اعلام نمایند، افزود: در صورت معرفی مکان از یک تا هفت، اولویت ما بررسی زمین‌های یک و دو است.

سلیمی با بیان اینکه براساس برنامه پس از راه‌اندازی کارخانه زباله سوز ایزالیسیون‌ محل فعلی دفن زباله آمل انجام خواهد پذیرفت، خاطرنشان کرد: با توجه به شتاب گرفتن ساخت سد هراز در دولت سیزدهم و ضرورت پایان کار محل دفن زباله آمل، مکان یابی و جانمایی زباله سوز هر چه زودتر محقق شود.

رضا حاجی‌پور نماینده مردم شهرستان آمل در مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید، از اینکه حدود یکسال از سفر و قول رئیس جمهوری به مازندران برای مدیریت پسماند زباله در استان می‌گذرد، در این مدت زمین مورد نیاز برای ایجاد کارخانه زباله سوز در شهرستان آمل توسط دستگاه های مربوطه واگذار نشده، اظهار کرد: انتظار بود که در این مدت حداقل زمین توسط مجموعه زیربط از جمله شهرداری و فرمانداری شهرستان، جانمایی مکان جدید زباله در شهرستان آمل را مشخص و به استانداری و یا وزارت کشور معرفی می‌کردند.

وی افزود: درحوزه پسماند، همه نمایندگان مازندران در مجلس جلسات زیادی را با رئیس جمهوری دولت سیزدهم و حتی دولت گذشته داشتند، حتی مجمع نمایندگان استان‌های شمالی هم درجلسه با رئیسی موضوع پسماند در سه استان گیلان، مازندران و گلستان مطرح شد.

منبع خبر : ایسنا