سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس: فقط حدود ۲۸ درصد از پسماندهای تولیدی در کشور ساماندهی می‌شود

یکشنبه 16 بهمن 1401 ساعت 19:45

حدود ۲۸ درصد از پسماندهای تولیدی در کشور ساماندهی می‌شود در حالی که این میزان باید حداقل ۶۰ درصد باشد؛ مشهد یکی از کلانشهرهای موفق در زمینه مدیریت پسماند است.

به گزارش پسماند ایران به نقل از خانه ملت، ذبیح الله اعظمی ساردوئی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در تشریح نشست امروز (یکشنبه ۱۶ بهمن ماه) کمیسیون متبوع خود، گفت: دستور کار نشست امروز بررسی لایحه اصلاح قانون مدیریت پسماند بود که با حضور نمایندگانی از وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی اصلی، شهرداری‌ها، وزارت کشور، وزارت بهداشت، وزارت نیرو و بخش خصوصی بررسی شد.

نماینده مردم جیرفت و عنبر آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در دنیا از سال های قبل قوانین بازیافت زباله و دفع پسماندها را داشته اند و حدود ۱۸ سال قبل در کشور ما این اقدام با مصوبه مجلس آغاز شد، ادامه داد: قبل از مصوبه مجلس متولی جمع آوری، حمل و دفع پسماند مشخص نبود و هدف از لایحه اصلاح قانون مدیریت پسماند بازبینی قانون با توجه به مسائل روز است.

وی با تاکید بر اینکه نقش سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه قانون پسماند پر رنگ و کلیدی است، عنوان کرد: متولیان امر در زمینه پسماند که تعداد زیادی نیز دارند ترک فعل داشته اند و به وظایف خود طی سال‌های گذشته انجام نداده اند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حجم زباله‌های صنعتی بسیار نگران کننده است و باید فکری برای آن شود، گفت: در حال حاضر دهیاری‌ها، شهرداری شهرداری شهرهای کوچک و کلانشهر ها متولی جمع آوری پسماندها هستند. حدود ۲۸ درصد از پسماندهای تولیدی در کشور ساماندهی می‌شود در حالی که این میزان باید حداقل ۶۰درصد باشد. مشهد یکی از کلانشهرهای موفق در زمینه جمع آوری و مدیریت پسماند است.

اعظمی با اشاره به اینکه پساب‌های صنعتی را می‌توان یک فرصت برای استفاده مجدد در حوزه صنعت دانست، ادامه داد: باتوجه به اینکه پساب های صنعتی حاوی عناصر سنگین هستند نمی‌توان از آنها برای حوزه کشاورزی استفاده کرد و برای سلامت انسان خطراتی را به همراه دارند، بر اساس گزارش ارائه شده توسط سازمان غذا و دارو به کمیسیون کشاورزی سبزیجات برگی کشت شده در حاشیه کلانشهرها به عناصر سنگین آلودگی دارند و باید از این موضوع ممانعت شود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود ۱ و نیم میلیارد مترمکعب پساب در کشور تولید می‌شود اما ۴ درصد آن مدیریت می‌شود، تصریح کرد: با استفاده از سوزاندن پسماندها می‌توان انرژی تولید کرد که باید وزارتخانه مربوطه نسبت به خرید آن اقدام کند.

نماینده مردم جیرفت و عنبر آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با بودجه دولتی نمی‌توان تمام عقب ماندگی‌ها در زمینه دفع پسماند را جبران کرد و باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم، افزود: در لایحه ارائه شده باید بندهای در خصوص کاهش تولید پسماندها مصوب شود. در اروپا زباله‌هایی با جنس کاغذ و شیشه و زباله تر به صورت جداگانه جمع‌آوری می‌شود اجرای آن در داخل کشور می‌تواند منابع اعتباری بسیار خوی برای شهرداری‌ها به همراه داشته باشد.