توزیع کیسه‌های پلاستیکی نازک ممنوع می شود

شنبه 29 بهمن 1401 ساعت 18:19
توزیع کیسه‌های پلاستیکی نازک ممنوع می شود

خادم ثامنی گفت: سوزاندن زباله های پلاستیکی و لاستیکی در شرایط غیر استاندارد، علاوه بر منتشر کردن فلزات سنگین در هوا، سبب فرونشست زمین و آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی می شود.

به گزارش پسماند ایران به نقل از خبرگزاری صدا وسیما ; مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست کشور در گفتگو با رادیو فرهنگ از ممنوعیت توزیع کیسه های پلاستیکی نازک خبر داد و گفت: جمع آوری و بازیافت کیسه های پلاستیکی نازک بسیار پرهزینه است و در سال ۱۴۰۲ توزیع آنها ممنوع می شود.

مهدی خادم ثامنی گفت: پلاستیک‌ها تنوع بسیار زیادی دارند؛ تقریباً ۳۰ نوع پلاستیک وجود دارد که به دلیل ترکیبات شیمیایی بسیار خطرناکشان، یا تجزیه ناپذیر هستند یا فرآیند تجزیه آنها حدود ۲۵۰ تا ۵۰۰ سال طول می کشد.

خادم ثامنی درباره مضرات پلاستیک‌های تخریب پذیر هم گفت: پلاستیک‌های تخریب پذیر قابلیت تجزیه دارند، ولی در نهایت تبدیل به گاز CO2 و گاز متان می‌شوند که علاوه بر آسیب به گونه های دریایی، لاک پشت‌ها و پرندگان،  سبب آلودگی هوا می شوند.

وی ادامه داد: پلاستیک‌هایی وجود دارند که با اشعه UB خورشید شکسته و تبدیل به میکروپلاستیک‌ می‌شوند؛ میکروپلاستیک‌ها هم از آلاینده‌های نوظهور و بسیار خطرناک هستند.

مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین، تصویب و ابلاغ آئین نامه اجرایی کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در هیئت دولت خبر داد و گفت: این آیین نامه شامل ده ماده است و یکی از بندهای آن تولید کننده‌های کیسه‌های پلاستیکی مخرب محیط زیست را موظف به رعایت استانداردهای ملی و بین المللی می کند.

خادم ثامنی یادآور شد: سازمان محیط زیست در نظر دارد با فروشگاه‌های زنجیره‌ای تفاهم نامه‌ای منعقد کند تا بر اساس آن کیسه‌های تخریب پذیر که هم آثار تخریبی کمتری به محیط زیست دارند و هم در طولانی مدت می توان از آنها استفاده کرد، به صورت رایگان توزیع شوند.

وی در پایان از مجوز وزارت اقتصاد و دارایی به دفتر هماهنگی محیط کسب و کار خبر داد و گفت: وزارت اقتصاد و دارایی به دفتر هماهنگی محیط کسب و کار مجوز داده که کالا‌های بازیافتی را خریداری و اپلیکیشن‌ها را نیز وارد این موضوع نمایند.