مدیریت اجتماعی پسماند در تمام شهرهای استان اردبیل اجرایی می‌شود

شنبه 13 اسفند 1401 ساعت 17:39

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: در راستای حل مشکل اساسی دفع پسماند مدیریت اجتماعی پسماند در تمام شهرهای استان اردبیل اجرایی می‌شود.

به گزارش پسماند ایران، حسن قاسم پور ظهر جمعه در جلسه هم اندیشی طرح مدیریت اجتماعی پسماند خلخال اظهار کرد: مدیریت پسماند در تمام جوامع به یک دغدغه و چالش اساسی تبدیل شده و تنظیف شهری چالش اصلی این اداره کل و شهرداری‌های اغلب شهرهای استان اردبیل است.

وی با اشاره به اینکه در تمام دنیا راهکارهای اصولی و علمی برای مدیریت پسماند تعریف شده است، خاطرنشان کرد: در کشور ما به رغم ارائه ایده‌های نوین و فناورانه هنوز هم در مدیریت پسماند چالش‌های جدی و اساسی مشاهده می‌شود که حل این دغدغه می‌تواند بسیاری از مشکلات زیست محیطی را نیز به حداقل برساند.

وی با بیان اینکه در تنظیف شهری همه شهرداری‌های استان مشکل دارند، افزود: در بحث مدیریت پسماند از بسیاری از استان‌های کشور عقب هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل تصریح کرد: اگر چنانچه اصول مدیریت پسماند شهری و روستایی در استان به شکل فعلی ادامه یافته و اصول و مقررات مدیریت پسماند مطابق با استانداردهای تعریف شده رعایت نشود گرفتار دور باطل در مدیریت پسماند خواهیم شد.

قاسم پور گفت: مدیریت پسماند در سه بعد بهداشتی، زیست محیطی و امنیتی باید مورد ارزیابی قرار گرفته و برای دست‌یابی به اهداف مدیریت صحیح پسماند از همه ظرفیت‌ها از جملهNGOهای زیست محیطی استان استفاده شود.

وی با استقبال از اجرای طرح مدیریت اجتماعی پسماند خلخال با هدف تفکیک زباله از مبدا و تبدیل زباله‌های تر به کمپوست و کاهش حجم زباله دفن شده، استقبال و تصریح کرد: در صورت موفقیت این طرح را برای اجرا در سایر شهرهای استان اردبیل پیشنهاد می‌کنیم.

همچنین در این نشست معاون مدیر کل امور شهری استانداری اردبیل گفت: در اغلب کشورهای پیشرفته جهان ۹۵ درصد زباله تبدیل به مواد بازیافتی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد و تنها ۵ درصد از زباله تولیدی به روش کاملاً بهداشتی دفن می‌شود.

لاهوتی‌فر اضافه کرد: این موضوع در استان اردبیل بر خلاف استانداردهای جهانی بوده و ۹۵ درصد زباله تولیدی بصورت‌های مختلف در دل طبیعت دفن و مخاطرات زیست محیطی حال و آینده جامعه را با خود به همراه دارد.

وی با انتقاد از توزیع ناعادلانه اعتبارات مربوط به اجرای طرح‌های پسماند شهری و روستایی در کشور اظهار داشت: اعتبارات مربوط به پسماند استان اردبیل که از سوی سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاری‌ها دریافت می‌شد از دوسال پیش قطع شده و این درحالی است که امسال ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های پسماند سایر استان‌های کشور از این محل تخصیص یافته است.

معاون مدیرکل امور شهری استانداری اردبیل با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها باید جمع آوری زباله و دفن بهداشتی پسماند را با جدیت در دستور کار قرار دهند، اضافه کرد: اقدامات شهرداری‌ها در مدیریت پسماند شهری اعم از جمع آوری نخاله، تنظیف به موقع و مرتب شهرها و ورودی‌های شهر بویژه مکان‌های گردشگری، اداره کل محیط زیست استان اردبیل را در دست یابی به اهداف مدیریت صحیح پسماند کمک خواهد کرد.

لاهوتی فر افزود: فرمانداران با نظارت دستگاه‌های مرتبط از جمله محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی و سایر ارگان‌های مربوطه باید در ارتباط با ساماندهی محل دفن پسماند اهتمام جدی داشته باشند.

منبع : خبرگزاری مهر