پاریس غرق در زباله شد

چهارشنبه 24 اسفند 1401 ساعت 14:13
پاریس غرق در زباله شد

رسانه‌ها از انباشته شدن کوهی از زباله در مناطق مختلف شهر پاریس، پایتخت فرانسه به دلیل اعتصاب حدودا یک هفته‌ای کارکنان دفع زباله در اعتراض به طرح بازنشستگی دولت خبر داده‌اند.

پسماند ایران : به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، ان تی وی آلمان در گزارشی نوشت: کارکنان جمع آوری زباله در پاریس به مدت یک هفته در اعتراض به افزایش سن بازنشستگی از 62 به 64 سال اعتصاب کرده‌اند. در نتیجه 5600 تن زباله در خیابان های پایتخت فرانسه انباشته شده است. این نه تنها باعث نارضایتی مردم محلی می شود بلکه نارضایتی شهروندان دیگر را هم به دنبال داشته است.

ان تی وی در ادامه این گزارش نوشت: طرح اصلاحات بازنشستگی که توسط امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه برنامه ریزی شده است برای بسیاری از فرانسوی ها بوی بدی می دهد و کوه های زباله که یک هفته است رشد کرده اند، بیان تأثیرگذار این نگرش منفی نسبت به این طرح دولت است.

حدود 70 درصد از فرانسوی ها با افزایش سن بازنشستگی از 62 به 64 سال مخالف هستند که این به ویژه برای افرادی که در مشاغل سخت کار می کنند دشوار خواهد بود. این افراد شامل کارگران دفع زباله می شوند و به همین دلیل است که بسیاری از آنها حدود یک هفته است که اعتصاب کرده اند. به این ترتیب حدود 5600 تن زباله در خیابان های پاریس انباشته شده بود.

"آفایا سامیوس" که در یک کافه پیاده رو در خیابان شلوغ Montorgueil نشسته است، می‌گوید: این منزجرکننده است، موش‌ها همه جا هستند. او می‌گوید: بعضی از مردم به سختی می‌توانند جلوی درب خانه‌شان بروند. گردشگران بین‌المللی نیز از دیدن سطل‌های زباله پر شده و کیسه‌های زباله پلاستیکی، که مدام روی هم انباشته می‌شوند و گاهی اوقات باز می‌شوند، شگفت‌زده می‌شوند. بارش باران در آخر هفته، زباله‌ها را خیس کرده و بوی بد را افزایش داده است.

کلودیا هارمند، یک بازدیدکننده آلمانی از پاریس در نزدیکی اپرا گارنیه، می گوید: یک سفر عاشقانه با دوست پسرم، اما زباله ها تمام جذابیت شهر را از بین می برند. بوی تعفن می آید و ما باید در اطراف کوهی از زباله ها تردد کنیم.

مارک، یک توریست آمریکایی هم درکی از این اعتصاب ها ندارد. او می گوید: این غیربهداشتی است و برای گردشگری خوب نیست. وی تاکید کرد: سن بازنشستگی برای مدت طولانی در اینجا بسیار بالاتر بوده است. اگر سن بازنشستگی باید افزایش یابد زیرا در غیر این صورت پولی وجود نخواهد داشت، اعتصابات نیز کمکی نمی کند.

در پاریس، شرکت های خصوصی و شهرداری جمع آوری زباله را با هم انجام می دهند. در حال حاضر، مناطقی که دفن زباله های شهری در آن ها مورد استفاده قرار می گیرد، به ویژه تحت تاثیر این اعتصاب ها قرار گرفته‌اند. اما اعتصابات نه تنها جمع آوری زباله ها را مختل می کند، بلکه دفع آن را نیز مختل می کند، زیرا سه زباله سوز در اطراف پاریس نیز مسدود شده است.

نبیل لاترچه، یک مرد زباله گرد 44 ساله، در توصیف کار خود می گوید: ما هر روز بیرون هستیم و کار می کنیم، چه در شرایط باران، چه برف یا طوفان. او توضیح می دهد: اگر پشت ماشین حمل زباله بایستید، گازهای مضر زیادی تنفس می کنید. کار بسیار خسته کننده‌ای است.

موریل گارمینک، 56 ساله ای که به مدت دو دهه یک زباله گرد بوده، می گوید: من از قبل می دانم که در سنین پیری فقیر خواهم شد. او از مشکلاتی مانند سقوط از کامیون ها، التهاب مزمن و مشکلات کمر خبر می دهد.

آن هیدالگو، شهردار سوسیالیست پاریس، همبستگی خود را با کارگران دفع زباله ابراز کرد. شهردار پاریس خاطرنشان می کند که شهرهای دیگر نیز تحت تأثیر اعتصاب کارگران زباله قرار دارند.

دولت فرانسه اعلام کرده که این اصلاحات افرادی را که خیلی زود شروع به کار کرده اند یا مشاغل سختی دارند، در نظر می گیرد. کارگران دفع زباله در حال حاضر می توانند در سن 57 سالگی بازنشسته شوند، پس از اصلاحات باید تا 59 سالگی کار کنند. بسیاری از کارمندان این بخش فکر می کنند که این خیلی طولانی است.

آنها می خواهند فعلا به اعتصاب ادامه دهند، حتی اگر شانس توقف اصلاحات کم باشد. کمیته میانجی‌گری قرار است روز چهارشنبه این لایحه را بررسی کند. دولت امیدوار است روز پنجشنبه رای نهایی را صادر کند.

مجلس سنای فرانسه سرانجام شامگاه شنبه با 195 رای موافق در مقابل 112 رای مخالف به طرح اصلاحات بازنشستگی امانوئل ماکرون ،رئیس جمهور این کشور رای مثبت داد.

با تصویب سنا، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه یک گام به تحقق اصلاحات بحث برانگیز بازنشستگی نزدیکتر شده است. افزایش تدریجی سن بازنشستگی از 62 سال به 64 سال در این طرح پیش بینی شده است.

در فرانسه، صدها هزار نفر در سراسر کشور مدتهاست علیه این طرح اصلاحی دولت اعتراض می کنند.

اتحادیه ها خواستار تظاهرات و اعتصابات بیشتر در روز چهارشنبه شدند. آنها در یک بیانیه مشترک از دولت خواستند تا یک نظرسنجی از شهروندان انجام دهد.

امانوئل ماکرون در حالی طرح اصلاح سیستم بازنشستگی کشور را ارایه کرده که صندوق بازنشستگی کشور با کسری قریب الوقوع مواجه است. بر این اساس از آنجایی که جمعیت رو به افزایش است، کارمندان باید با کمک‌های خود حقوق بازنشستگی بسیاری از مستمری بگیران را بپردازند. به زعم دولت برای اینکه میزان مستمری ثابت بماند، جمعیت باید کمی بیشتر کار کنند. اما منتقدان محاسبات دولت را زیر سوال برده و معتقدند دولت باید منابع مالی دیگری برای حفظ تعادل سیستم بازنشستگی پیدا کند.

بسیاری از رسانه‌های اروپایی معتقدند اعتراض به اصلاحات سیستم بازنشستگی فرانسه فروکش نمی‌کند و همچنان اعتصابات و اعتراضات گسترده‌ای در راه است.