برنامه هوشمند زباله برنده جایزه برتر «هکاتون» امارات شد

چهارشنبه 02 فروردین 1402 ساعت 09:16
برنامه هوشمند زباله برنده جایزه برتر «هکاتون» امارات شد

دانشجویان دانشگاه شارجه امارات با توسعه یک برنامه هوشمند ردیابی زباله، جایزه برتر «هکاتون» را از آن خود کردند.

پسماند ایران: سه تن از دانشجویان دانشگاه شارجه امارات، موفق به توسعه یک برنامه هوشمند ردیابی زباله شدند که قرار است در سیستم جمع‌آوری زباله یکی از شرکت‌های مشارکت دولتی و خصوصی شهر مورد آزمایش قرار گیرد. تمرکز این شرکت روی طیف وسیعی از بازارهای عمودی از جمله مدیریت محیط زیست و پسماند و انرژی‌های تجدیدپذیر و جابه‌جایی سبز قرار دارد.

برنامه هوشمند این گروه که تشخیص می‌دهد سطل‌های زباله پر یا خالی هستند، برنده جایزه برتر «هکاتون» شهر شارجه امارات در بخش «نوآوری برای آینده» شد که توسط آزمایشگاه نوآوری منطقه آزاد پارک تحقیقات، فناوری و نوآوری شارجه برگزار شد. این برنامه داده‌های بی‌درنگ را در اختیار ون‌های جمع‌آوری زباله قرار می‌دهد تا بتوانند تنها برای تخلیه سطل‌هایی متوقف شوند که پر شده است.

رویداد هکاتون بستری را برای دانشجویان، مهندسان، کارآفرینان و علاقه‌مندان فراهم کرد تا با همکاری یکدیگر، «راه‌حل‌های پیشگامانه و تأثیرگذار» برای آینده ایجاد کنند. مهندسان پارک تحقیقات، فناوری و نوآوری شارجه نیز در این رویداد کارگاه‌هایی را برای کمک به گسترش مهارت‌های شرکت‌کنندگان در زمینه‌های کدنویسی، چاپ و مدل‌سازی سه‌بعدی، تیم‌سازی و تفکر طراحی برگزار کردند.

آزمایشگاه نوآوری منطقه آزاد پارک تحقیقات، فناوری و نوآوری شارجه یک فضای کاری فنی را برای کمک به تبدیل ایده‌ها به محصولات برای دانشجویان، هنرمندان، کارآفرینان و علاقمندان به فناوری فراهم می‌کند. این آزمایشگاه که با هدف توسعه و مدیریت یک اکوسیستم نوآوری و مروج تحقیقات ایجاد شده است، دسترسی به طیف وسیعی از تجهیزات از چاپگرهای سه‌بعدی گرفته تا ماشین‌آلات کار با فلز و چوب را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و از فعالیت‌های سازمانی و همکاری سه‌گانه صنعت، دولت و دانشگاه حمایت می‌کند.

هدف این آزمایشگاه از برگزاری هکاتون، پرورش روحیه نوآوری و تشویق شرکت‌کنندگان به نوآوری و تبدیل شدن به کارآفرینان موفق بود. مأموریت کلیدی این رویداد نیز «پرورش نوآوری و حمایت از آن برای ساده کردن زندگی مدرن» تعیین شده بود که بر ایجاد امکان توسعه و آزمایش نوآوری‌های خود در محیطی در سطح جهانی برای کارآفرینان نوپا با استفاده از ابزارها و امکانات پیشرفته تأکید داشت.

از ۱۰۰ تیم شرکت‌کننده در هکاتون ۲۰ تیم برتر برای ایجاد پروژه‌های نوآورانه انتخاب شدند که جایزه بخش نوآوری برای آینده به توسعه‌دهندگان برنامه هوشمند ردیابی زباله تعلق گرفت. ارائه‌دهندگان ابزار هوشمند پزشکی، فناوری یخچال هوشمند، اپلیکیشن گوشی عینک هوشمند برای افراد کم‌بینا و یک سیستم هوشمند برای کمک به ردیابی حیوانات بی‌پناه نیز به‌عنوان تیم‌های نایب قهرمان در این رویداد برگزیده شدند.

منبع خبر : خبرگزاری ایمنا