رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز خبر داد: جان دوباره سبزه ها با اجرای طرح از سبزه تا کمپوست

یکشنبه 13 فروردین 1402 ساعت 18:56

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز گفت: طرح از سبزه تا کمپوست برای یازدهمین سال اجرا می شود و سبزه شهروندان در خروجی های شهر از آنها تحویل گرفته شده و هدایایی مانند کود ورمی کمپوست، کیف ذخیره سازی پسماند خودرو و بسته های فرهنگی به آنها اهدا می شود.

پسماند ایران : رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری با اشاره به روز 13 فروردین که روز طبیعت است گفت: در این روز، مردم بنا بر سنتی فرهنگی، از خانه‌ها بیرون می‌آیند و به طبیعت رفته و در کنار سبزه و گیاه و آب روان روز را سپری می کنند. پس شایسته است همگی در این روز از رها کردن زباله و آسیب زدن به طبیعت خودداری نماییم و محیط زیست را به عنوان میراثی برای آیندگان حفاظت نماییم.
خوشبخت افزود: یکی از نکاتی که باید در روز طبیعت مورد نظر طبیعت گردان قرار گیرد عدم رها کردن سبزه در معابر است چرا که می تواند موجب بر هم خوردن نظافت شهر و جاده، لغزنده شدن سطح آسفالت، نا ایمن شدن جاده ها و ایجاد تصادف و خسارات جانی و مالی گردد.
خوشبخت در ادامه اقدامات سازمان مدیریت پسماند در سیزدهم فروردین را برشمرد و بیان کرد: این سازمان علاوه بر به کار گیری نیروهای ویژه در ورودی ها، خروجی ها و مکان های تفریحی شهر و شستشو  و نظافت این محل ها، اقدام به نصب 200 مخزن ویژه جمع آوری سبزه و پسماند می نماید.
وی ادامه داد: این مخازن  در مبادی خروجی، مکان های تفریحی و جنب ایستگاه اطلاع رسانی و جمع آوری مواد قابل بازیافت، بوستان ها و تفرجگاه های محدوده خدماتی نصب می شود. همچنین با توزیع کیسه های پسماند در مبادی خروجی، پسماند های شهروندان هنگام برگشت به شهر در مخازن ویژه دریافت می گردد. وی سپس در خصوص طرح از سبزه تا کمپوست تصریح نمود: این طرح که برای خیلی از شهروندان شناخته شده است برای یازدهمین سال اجرا می شود و و سبزه شهروندان در خروجی های شهر از آنها تحویل گرفته و هدایایی مانند کود ورمی کمپوست، کیف ذخیره سازی پسماند خودرو و بسته های فرهنگی به آنها  اهدا می شود.
خوشبخت ادامه داد: سبزه های جمع آوری شده پس از انجام فرآیندهای مورد نیاز، به کود های کمپوست و ورمی کمپوست که از کودهای شناخته شده بیولوژیک و مفید برای خاک می باشند تبدیل می شود تا علاوه بر بازگشت به چرخه طبیعت، از به هدر رفتن آنها جلوگیری به عمل آید. خوشبخت همچنین سبک و فاقد بو بودن، اصلاح کننده خصوصیات فیزیکو شیمیایی و بیولوژیکی خاک، قابلیت بالای نگهداری آب و مواد غذایی، بالا بودن میزان عناصر اصلی غذایی در مقایسه با سایر کودهای آلی را از خواص کود ورمی کمپوست برشمرد.رییس سازمان مدیریت پسماند همچنین اعلام کرد: یکصد نفر از پاکبانان نیز در این طرح با عنوان پاکبانان موتور سوار آماده هستند تا در صورتی که سبزه ای در  معابر رها شده باشد برای جمع آوری آنها در این روز خدمت رسانی کنند.
به گزارش امور ارتباطات و آموزش شهروندی سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز، خوشبخت در پایان ضمن سپاسگزاری از همکاری و تعامل روز افزون شهروندان  شیراز  به عنوان ساکنین سومین حرم اهل بیت (ع) و مسافران نوروزی در تحویل سبزه ها و عدم قرار دادن آن روی خودروها، ابراز امیدواری کرد  فعالیت های صورت گرفته سبب شود تا همه ما در حفظ محیط زیست این میراث آیندگان کوشا باشیم.