تفکیک پسماند از مبدا، موضوعی فرهنگی است

سه شنبه 15 فروردین 1402 ساعت 13:03

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری گلستان بیان کرد: تفکیک از مبدا پسماندها از مقوله‌های مهم زیست محیطی و اقتصادی محسوب می‌شود و برای آنکه این امر مهم تحقق یابد مشارکت شهروندان از اهمیت بسیاری برخوردار است. لذا باید به این موضوع به عنوان یک مسئولیت اجتماعی نگریست.

به گزارش پسماند ایران ، مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری گلستان با بیان اینکه در حال حاضر روزانه بیش از 1000 تن پسماند از سطح استان جمع آوری می‌شود، تصریح کرد: مدیریت پسماند از جمله مسائلی است که تأثیر مستقیم در محیط زیست دارد، یعنی اگر در زمینه پسماند، مدیریت صحیحی انجام نشود مخاطرات زیست‌محیطی زیادی برای مردم و استان به همراه  دارد.

حسن ملک  با اشاره به اینکه عدم تفکیک زباله از مبدا توسط شهروندان می‌تواند به ترویج زباله‌گردی کمک کند، از برگشت بسیاری از اقلام جداسازی شده توسط زباله‌گردها به زندگی مردم ابراز نگرانی کرد و خواستار همکاری شهروندان با سازمان پسماند شهرداری گلستان شد.

وی با بیان اینکه در اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ نیازمند بسیج همگانی است و همه مردم باید در این طرح مشارکت کنند، خاطرنشان کرد: تفکیک نکردن زباله‌های تر و ‌خشک از مبدأ مشکلات زیادی را برای بازیافت و استفاده دوباره از این طلای کثیف به وجود می‌آورد و اگر فرهنگ جداسازی در خانواده‌ها نهادینه شود از صرف بسیاری از هزینه‌ها برای جداسازی پسماند در کارخانه جلوگیری می‌شود.

ملک گفت : آموزش چهره به چهره، استفاده از ظرفیت رسانه‌های جمعی و عصر حاضر بهره جستن از فضای مجازی از روش‌های آموزش اصولی در بحث تفکیک از مبدا و مدیریت پسماند است.

وی خاطر نشان کرد: کودکان در اولویت برنامه‌های آموزشی قرار دارند و از مهم ترین اقشار در جامعه هدف ما برای فرهنگ‌سازی تفکیک از مبدا هستند.

حسن ملک  در پایان افزود : از افراد دغدغه مند در این حوزه، فعالان فرهنگی و اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد، نهادهایی که مسئولیت‌های اجتماعی دارند و صاحبان صنایع تقاضا داریم به مسئولیت خود بحث اموزش فرهنگ سازی تفکیک زباله از مبدا ما را یاری دهند.

منبع خبر : رکنا