تولید چیپس چوب از بازیافت سرشاخه‌های درختان در مشهد

یکشنبه 27 فروردین 1402 ساعت 12:10

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت: سرشاخه‌های ناشی از هرس درختان در مشهد در فرآیندی مجدد مورد استفاده در بخش فضای سبز شهری قرار می‌گیرد.

 پسماند ایران : مسعود رضوی  مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت : این سرشاخه‌ها در مناطق مختلف به کارگاه خاک منتقل و سپس با دستگاه چیپر به قطعات کوچکتر خرد شده و در محل‌های مخصوص و با شرایط خاص ذخیره می‌شود.

او افزود:این ماده ذخیره‌ای با اجرای دوره‌های آبدهی و هوادهی متناوب فراوری می‌شود و محصول نهایی که چیپس چوب نام دارد و منبعی سرشار از مواد آلی و مغذی برای خاک است با ایجاد تخلل در خاک باعث افزایش کیفیت فضای سبز می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد ادامه داد: با توجه به فرآیند بسیار طولانی تشکیل خاک و نقش کلیدی آن به عنوان یکی از مهم‌ترین نهاده‌های زیستی در حفظ و ماندگاری گیاهان، کار بر روی این ماده ارزشمند برای بهبود و غنی سازی آن در شرایط فعلی امری انکار ناپذیر است.

رضوی بیان کرد: سازمان مپ با استفاده از ظرفیت‌های موجود در اجرای اهداف و برنامه‌های خود، تولید انواع خاک ترکیبی غنی شده با کاربری‌های مختلف (چالکود - روتبال درختان- خاک باغچه - فلاورباکس و المان ها) را صورت داده است.

او تصریح کرد: این محصول مورد استفاده گلخانه داران و شرکت‌های تولیدی گل و گیاه قرار می‌گیرد.

در سال ۱۴۰۱ حدود هزار متر مکعب (۵۰۰ تن) چیپس چوب تولید شد و انتظار میرود با توجه به پذیرش سرشاخه امسال بین هزارو ۲۰۰ تا هزارو ۳۰۰ مترمکعب چیپس چوب تولید شود.