پناهگاه سگ‌های بلاصاحب بیرجند و مصائب پیش رو

چهارشنبه 20 اردیبهشت 1402 ساعت 12:43
پناهگاه سگ‌های بلاصاحب بیرجند و مصائب پیش رو

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری بیرجند گفت: اکنون ظرفیت پناهگاه سگ‌های بلاصاحب تقریبا تکمیل شده و لازم است راهکارهایی را ارائه کرد.

پسماند ایران : محمود ظهوری با اشاره به نگهداری ۹۰۰ تا هزار قلاده سگ در پناهگاه مهر شهرداری بیرجند، اظهار کرد: سایت مدیریت شهرداری بیرجند در مساحت ۸۰ هکتار واقع در کیلومتر ۲ جاده شوشود واقع شده که بخشی از این به سایت پناهگاه سگ‌های بلاصاحب اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه این پناهگاه به مساحت سه هزار مترمربع در سایت مدیریت پسماند واقع شده و دارای اتاق مادر و فرزند، قرنطینه، اتاق جداسازی نر و ماده، اتاق دامپزشک و آشپزخانه است، افزود: در پناهگاه مهر شهرداری بیرجند در زمینی به مساحت هشت هزار متر مربع برای جمع‌آوری و نگهداری سگ‌های بلاصاحب تجهیز شده است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند(مَپ) شهرداری بیرجند با اشاره به جمع‌آوری بیش از ۵۰۰ قلاده سگ توسط گشت‌های زنده‌گیر شهرداری طی سال گذشته، ادامه داد: در حال حاضر زنده‌گیری سگ‌ها در سطح شهر بیرجند برعهده شهرداری است.

ظهوری با بیان اینکه سه تیم زنده‌گیر در سطح شهر بیرجند به طور ۲۴ ساعت فعال هستند، اظهار کرد: از روستاهای منطقه یک شهرستان بیرجند از جمله شمس‌آباد، حسین‌آباد، حاجی‌آباد، امیرآباد، چهکند و شهرستان خوسف نیز به این پناهگاه سگ وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ میلیون تومان هزینه غذارسانی به سگ‌ها طی دو هفته است، افزود: غذارسانی غیراصولی و ترحم بی مورد باعث خواهد شد جمعیت سگ‌های بلاصاحب افزایش یابد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند(مَپ) شهرداری بیرجند با بیان اینکه افراد برای زنده‌گیری سگ‌ها  با سامانه تلفنی ۱۳۷ تماس حاصل کنند تا تیم‌ها به سرعت حضور پیدا کنند، ادامه داد: سگی که چند روز گذشته در روستاهای شمس‌آباد و حسین‌آباد سادات چندین نفر را مجروح کرد، گشت‌های زنده‌گیر شهرداری بیرجند نیز در کنار دهیاری حضور یافتند تا بتوانند سگ را به دام اندازند.

ظهوری با بیان اینکه اکنون ظرفیت پناهگاه تقریبا تکمیل شده و لازم است راهکارهایی را ارائه کرد، تصریح کرد: مرگ با ترحم در صورتی انجام می‌شود که با شرایطی است که در این صورت کارگروهی در استان، برای نگهداری سگ‌ها زمانی را مشخص می‌کند و در صورت عدم متقاضی یا عدم رهاسازی در این مدت، مرگ برگزیده می‌شود که این روش انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه روش دیگر عقیم‌سازی و رهاسازی است در خارج از مناطق حفاظت شده محیط زیست است که اکنون هنوز این مکان وجود ندارد، افزود: طبق دستورالعمل جدیدی که ابلاغ شده سگ‌ها باید قبل از ورود به پناهگاه عقیم شوند؛ در واقع عقیم‌سازی، رهاسازی و واگذاری باید به تربیت انجام شود، اما عقیم‌سازی سگ‌ها هزینه‌بر است.

ظهوری با بیان اینکه افرادی حامی حیوانات هستند، اما گاهی درست رفتار نمی‌کنند؛ توقع ما از مردم این است که دلسوزی‌های بی‌مورد را کنار بگذارند، چراکه سگ‌ها در پناهگاه زندگی بهتری به نسبت خیابان دارند، تصریح کرد: گاهی از کوچه‌ای تماس می‌گیرند که سگ‌ها را جمع‌آوری کنید که پس از حضور گشت‌های زنده‌گیری شهرداری، همین مردم نسبت به گرفتن سگ‌ها اعتراض دارند.

با وجود افزایش آمار سگ‌های بلاصاحب و زاد و ولد آنان در سطح شهر، شهرستان بیرجند تنها یک پناهگاه دارد که به نظر می‌رسد گنجایش خدمات‌دهی به این تعداد سگ را ندارد.

منبع : ایسنا