مخازن زباله جدید تهران چه شکلی هستند و چه کاربردهایی دارند؟

دوشنبه 25 اردیبهشت 1402 ساعت 16:16
مخازن زباله جدید تهران چه شکلی هستند و چه کاربردهایی دارند؟

معاون امورمناطق‌ سازمان‌مدیریت‌پسماند شهرداری‌تهران با پرداختن به مخازن زباله کاوردار تاکید کرد: این طرح یک ایده آزمایشی است که به صورت پایلوت اجراشده و پس از بررسی‌های لازم در مورد اجرای آن در سطح شهر تصمیم‌گیری می‌شود.

به گزارش پسماند ایران به نقل از پایگاه خبری شهر، مهدی هوشیار در مورد روکش مخازن زباله یا همان مخازن کاوردار که در بعضی از مناطق تهران نصب شده است، اظهار کرد: روکش مخازن زباله یک ایده آزمایشی است و چند نکته مثبت دارد؛ یکی از آنها فرهنگ‌سازی است به طوری که با استفاده از تبلیغاتی که روی مخازن نصب شده منجر به تفکیک زباله می‌شود. دوم عدم دسترسی آسان زباله‌گردان به محتویات مخازن است همچنین به دلیل نگهداری مناسب از محل ذخیره زباله درنهایت آلودگی اطراف مخازن کمتر شود. زیرا این کاور باعث می‌شود زباله اطراف مخازن ریخته نشود و چهره شهر تمیزتر و زیباتر شود.

وی خاطرنشان کرد: این طرح به صورت پایلوت در نقاطی از شهر اجرا شده که به نظر می‌رسد طرح خوبی است چراکه امکان ارائه تبلیغ و بیان نکات آموزشی و فرهنگی در خصوص تفکیک پسماند بر روی دیواره مخزن وجود دارد. می‌توان با استفاده از این ظرفیت اطلاع‌رسانی به شهروندان در مورد کاهش و تفکیک پسماند و همچنین ساعت مناسب انداختن کیسه‌های پسماندهای خانگی درون مخازن فرهنگ سازی کرد. 

معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند تصریح کرد: این طرح آزمایشی است و باید نقاط ضعف و قوت آن احصا شود. باید تاکید کنم که مخازن روکش‌دار فقط در اماکن اداری قابلیت اجرا دارد چراکه در اماکن تجاری به دلیل بزرگی جلوی دید ویترین مغازه ها را می‌گیرد و در اماکن مسکونی هم به دلیل اینکه تخلیه مخازن در شب انجام می‌شود ممکن است صدای آن برای مردم اذیت و آزار ایجاد کند، به همین دلیل در این طرح پایلوت صرفا روی مناطقی که بیشتر بافت اداری دارند، تمرکز کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: همکاران فنی من در حال بازخوردگیری این طرح و احصای معایب و مزایای آن هستند که جمع‌بندی‌های اولیه حاکی از رضایت نسبی شهروندان است اما قطعا نقاط ضعف و قوت باید شناسایی شوند تا برای اجرای کامل این طرح به نتیجه برسیم و ایرادات احتمالی را مرتفع کنیم.