معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی: حذف زباله گردی در اراک نیازمند برنامه است/شهرهای بزرگ به سمت حذف مخازن زباله رفته اند

پنجشنبه 28 اردیبهشت 1402 ساعت 08:44

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی گفت: حذف مسئله زباله گردی در اراک نیازمند یک برنامه است.

پسماند ایران :در اولین جلسه پیشگیری و مقابله با سرقت استان مرکزی در سال جاری، اظهار کرد: متاسفانه اولین جرم استان مرکزی و تمام شهرستان ها به غیر از ساوه و کشور سرقت است.

وی با تاکید بر اهمیت ویژه این مسئله و پیگیری آن ذیل کمیته سرقت در شورای تامین استان ها و شورای پیشگیری قوه قضاییه گفت: طبق تصمیم قوه قضاییه تشکیل یک کمیته در استان ها به تصویب رسید تا سیل فزاینده سرقت در کشور کنترل شود.

خیرمند تصریح کرد: سال گذشته برنامه کنترل کاهش سرقت، خشونت و خودکشی و تصادفات برای شهرستان های استان مرکزی به غیر از اراک تهیه شد، این برنامه تفصیل بالایی ندارد و تعدادی از دستگاه ها در آن دخیل هستند، اما عمده بحث به اراک باز می گردند چراکه حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد جرائم به دلیل بزرگی و حاشیه نشینی ها در اراک رخ می دهد و نظر به اینکه پیشبرد امر توسط این معاونت صورت می گیرد و به جهت مشارکت و فعالیت اداره کل ها در این خصوص، باید محور تصمیم سازی ها در اراک باشد.

وی در خصوص انتقال واحدهای ضایعاتی بیان کرد: سال گذشته مقرر شد که وفق ماده ۵۵، انتقال واحدهای ضایعاتی به خارج از شهر انجام شود. عمده بحث درخصوص استقرار واحدهای ضایعاتی در واحدهای مسکونی است که تعداد محدودی از افراد فعال در این حوزه خرید و فروش اموال مسروقه را دنبال می کنند. سال گذشته محل دفن زباله های شهر اراک در جاده خمین به عنوان محل استقرار ضایعاتی ها پیشنهاد شد که اتحادیه صنعت گران مسئله بُعد مسافت، عدم توانایی برای تهیه غرفه توسط فعالین این حوزه و نداشتن فضا برای دپو و تخلیه روزانه در شهر را مطرح کرد و مقرر شد که مکان جدیدی تا ۳۱ اردیبهشت ماه پیشنهاد شود و اتاق اصناف مرکز استان مرکزی باید در این راستا یک تصمیم درست و واحد اتخاذ کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی گفت: تعیین تکلیف گزینه های مطروحه نهایتا باید ظرف یک ماه آینده و در جلسه آینده انجام گیرد و باید این مسئله با کمک شهرداری اراک به سرانجام برسد.

وی با اشاره به گزارش اخیر ایسنا، در خصوص مسئله زباله گردی بیان کرد: در جلسات گذشته مسئله حذف زباله گردی در شهر اراک مطرح شد، این حذف نیازمند یک برنامه است. مدیر سازمان پسماند در این رابطه پیشنهاد داد که خودروهایی که اقدام به جمع آوری می کنند، شناسایی شوند و برچسب بچسبانند، اما برای پس از آن برنامه ای ارائه نشد و مسلما اینگونه جمع کردن زباله گردها چرخه ای ناقص ایجاد می کند و جمع آوری این افراد تنها به جزای نقدی منتهی می شود. با فرض جمع آوری زباله گردها، اگر زباله در سطل بماند، آیا فرد دیگری به عنوان زباله گرد وارد این حوزه نمی شود؟ تا زمانی که درآمد آنها بالاست و به ۲۰ میلیون تومان رسیده است این مسئله ادامه خواهد شد.

خیرمند تصریح کرد: شهرهای بزرگ کشور به سمت حذف مخازن زباله رفته اند. در اراک، تنها اتفاق مثبت فعالیت شرکت و نرم افزار اکو است، اما قیمتی که این شرکت پسماند خشک را می خرد از قیمت یک ضایعاتی بسیار کمتر است. اگر به دنبال سیاست تشویقی هستیم باید قیمت ها نیز مشوق باشند، ۴۰ درصد افرادی که زباله گردی می کنند، مستحق هستند و قرار شد که اکو بخشی از این افراد را در سیستم جمع آوری یا پردازش به کار بگیرد که هنوز برنامه ای ارائه نداده است.

وی تاکید کرد: فرهنگ سازی و سیستم های تشویقی و حمایتی برای جمع آوری زباله گردی ضروری است، با زور، ورود پلیس و دادگاهی کردن، هیچ زباله گردی با توجه به منافع مالی که دارد کوتاه نمی آید.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی با بیان اینکه اگر زباله گرد، معتاد باشد، برای اعزام او به کمپ دستگاه های مرتبط آماده همکاری هستند، گفت: ارتباط دادن خودروهای جمع آوری پسماند و نگهبانان مجتمع های مسکونی می تواند کمک کننده باشد و امکان کنترل و مدیریت زباله خشک را مهیا می کند، همچنین در گذشته غرفه هایی بود که زباله خشک را دریافت می کردند و در قبال آن توزیع کیسه زباله داشتند که باید مجددا فعال شوند، قطعا این سیستم می تواند قدری زباله گردی را تحت کنترل درآورد.  

وی اضافه کرد: نظر هیات حاکمه استان بر این است که مسئله زباله گردی باید مدیریت شود، قطعا جمع آوری زباله توسط زن، مرد و کودک از سطل زباله زیبنده نیست و باید سازمان مدیریت پسماند ظرف دو ماه آینده هر پیشنهادی که دارد با تفکیک وظایف و برنامه زمانبندی در این رابطه ارائه کند، همچنین برای ساختمان مرتفع باید حتما سیستم شوتینگ را اجرایی کنیم و قطعا نتیجه مثبتی را دریافت خواهیم کرد و شهرداری این مسئله را در پیشنهادات خود لحاظ کند.

خیرمند گفت: در جلسه آتی کارگروه سرقت، از مدارس و دانشگاه ها، دپوی انبارهای دستگاه های اجرایی مطرح می شود و لازم است که در مسئله ضایعات فروش های سرعت عمل و شدت عمل بیشتری لحاظ شود.

حمیدرضا قناتی مسئول دفن و پردازش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک نیز در این جلسه گفت: در خصوص رفع معضل زباله گردی همه دستگاه ها باید یاریگر شهرداری و سازمان مدیریت پسماند در رفع این معضل باشند.

وی با اشاره به شناسایی ۵۶ دستگاه خودروی جمع آوری پسماند در اراک، افزود: برای این خودروها پرونده تشکیل شد و برچسب جهت شناسایی آنها توسط شهروندان، نصب شد و مجوز فعالیت این خودروها داده شده است.

قناتی اضافه کرد: در اراک با دو گروه زباله گرد "دارای خودرو" و "پیاده سوار" مواجه هستیم، پیاده سوارها( زباله گردهایی که دوچرخه یا موتور دارند) به هیچ عنوان تمایل به همکاری با شهرداری ندارند، برخی از این افراد معتادینی هستند که در قبال جمع آوری و فروش پسماند خشک، مواد مخدر دریافت می کنند و تمایلی به رعایت مقررات و ضوابط شهرداری ندارند و برخی نیز به دلیل مشکلات اقتصادی حاضر نیستند مشخصات خود را اعلام کنند.

وی گفت: سازمان مدیریت پسماند مسئله آموزش شهروندان را با جدیت دنبال می کند و حتی در کوی صنعتی روزانه دانش آموزان را آموزش می دهند چراکه اگر شهروندان را قانع کنیم که زباله را در راس ساعت مشخص بیرون بگذارند می توان مسئله را تحت کنترل درآورد.

منبع خبر : ایسنا