مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان: تنها ۵ درصد زباله‌های شهری زنجان بازیافت می‌شود

سه شنبه 16 خرداد 1402 ساعت 18:01
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان: تنها ۵ درصد زباله‌های شهری زنجان بازیافت می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان به تفکیک زباله از مبدا تاکید کرد و گفت: تنها ۵ درصد زباله‌های شهری بازیافت می‌شود.

به گزارش پسماند ایران، محمدرضا یافتیان، عصر سه‌شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته محیط زیست ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ۱۵۰ شهید محیط زیست و ۲ محیط بان زنجانی اظهار کرد: محیط زیست یکی از سه رکن اساسی توسعه است و بحث‌های اقتصادی و رشد اجتماعی باید با دیدگاه محیط زیستی انجام پذیرد.

وی یادآور شد: در محیط زیست ۵ روز خاص داریم؛ ۲ فروردین روز جهانی آب، ۱۵ اسفند روز درختکاری، روز جهانی هوای پاک، زمین پاک و محیط زیست است که با ماموریت‌های سازمان محیط زیست درگیر هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه برای انجام این وظایف نیازمند ابزارهایی هستیم، ابراز کرد: قانون هوای پاک با ضوابط اجرایی خاص خود مصوب شده و همچنین قانون حفاظت از خاک نیز ضوابطی را برای حفظ میراثی که بشر باید برای به وجود آمدن آن میلیون‌ها سال صبر کند، در نظر گرفته است.

وی به بررسی‌ها انجام شده در خصوص تولید زباله در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: ۹.۱ میلیارد تن پلاستیک تولید شده که این تعداد به زباله تبدیل و در سطح جهان در اقیانوس‌ها، زمین، کوه و دشت پراکنده شده و تنها ۹ درصد آن بازیابی شده است.

یافتیان با اشاره به اینکه ظروف یک بار مصرف در فرهنگ ما جایی نداشت، بیان کرد: اکنون با مصرف این ظروف، بخشی از آن بدون دفع اصولی وارد پسماندهای شهری خواهد شد.

وی به راه‌اندازی نهضت ملی کاهش آلودگی‌های پلاستیکی اشاره کرد و گفت: میکروپلاستیک‌ها در طبیعت پراکنده شده، البته گزارشی از اینکه می‌تواند در سلامت انسان نقش داشته باشد در دست نیست اما تاثیر آن در برخی از ماهی‌ها دیده شده و در شیر مادران نیز می‌تواند موثر باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه ایران در زمره ۲۰ کشور تولیدکننده زباله پلاستیکی و در جایگاه هفدهم است، تاکید کرد: باید موضوع کاهش مصرف پلاستیک را جدی گرفت.

وی ادامه داد: در بخش پسماندهای شهری، ۴۲۰ تن زباله در روز تخلیه و ۵ درصد آن بازیافت می‌شود و این در حالی است که باید بخشی از پسماندها در مبدا تفکیک شود.

یافتیان خاطرنشان کرد: در بخش پسماندهای شهری تنها طرحی که مصوب شده طرح جامع مدیریت پسماند زنجان و ایجرود است که با تامین اعتبارات اجرا می‌شود و برای سایر شهرستان‌ها نیز این طرح تهیه خواهد شد.

وی افزود: بهبود و ارتقای لندفیل‌ها انجام شده و شهرداری‌ها در طرح مدیریت پسماند باید نسبت به جمع‌آوری و انتقال برنامه داشته باشند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه پسماندهای صنعتی به دو دسته ویژه و غیرویژه تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: صاحبان صنایع در بخش غیرویژه می‌توانند پسماند را با موافقت شهرداری به لندفیل در اختیار شهرداری انتقال دهند.

یافتیان ادامه داد: پسماندهای ویژه را نیز می‌توانند بی‌خطرسازی کنند و در اختیار شهرداری قرار دهند، البته ضوابط تولیدکننده را مکلف کرده که پسماند تولیدی را مدیریت کند.

وی به ایجاد دفن‌گاه صنعتی در سردهات اشاره کرد و گفت: باید برای مدیریت پسماندهای صنعتی لندفیل‌های صنعتی چندمنظوره داشته باشیم.

منبع خبر : خبرگزاری مهر