ساروي ها در كاهش توليد شيرابه ها همكاري كنند/تضمين سلامت شهروندان در مشاركت با سازمان مديريت پسماند شهرداري ساري

پنجشنبه 07 مرداد 1395 ساعت 10:58
ساروي ها در كاهش توليد شيرابه ها همكاري كنند/تضمين سلامت شهروندان در مشاركت با سازمان مديريت پسماند شهرداري ساري
در شهر ساري روزانه حدود 300تن زباله توليد مي شود كه شيرابه بخش اعظمي از معضلات مربوط به زباله را تشكيل مي دهد.

 

انباشته شدن پسماند هاي تر بر روي همديگر همراه با تخليه محتويات ليوان چاي، آبميوه و يا هرقوطي و ظرف حاوي نوشيدني و مواد غذايي آبدار درون سطل زباله توسط شهروندان سبب توليد مايع بسيار بدبوئي به نام شيرابه مي شود.
در فصل تابستان قرار داريم. تنوع ميوه ها در اين فصل بخصوص ميوه هاي آبدار، بالطبع پسماندهاي تر بيشتري توليد مي كند. انباشته شدن پسماند هاي تر بر روي همديگر همراه با تخليه محتويات ليوان چاي، آبميوه و يا هرقوطي و ظرف حاوي نوشيدني و مواد غذايي آبدار درون سطل زباله توسط شهروندان سبب توليد مايع بسيار بدبوئي به نام شيرابه مي شود. بدون آنكه دانسته باشيم عواقب توليد آن چه خطراتي را براي سلامت انسان ها به دنبال دارد.
مقابله با اين معضل يكي از مهمترين دغدغه هاي مديريت شهري است كه در اين راستا سازمان مديريت پسماند شهرداري ساري اخيرا با انديشيدن تدابير جديد در حوزه ؛آموزش و فرهنگ سازي و اطلاع رساني در سطح شهر بر آن شده است تا شهروندان را نسبت به اثرات بهداشتي و زيست محيطي شيرآبه آگاه كند و در راستاي كاهش آن با كمك شهروندان گام بردارد.
مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري ساري در گفتگو با واحد روابط عمومي اين سازمان گفت: در شهر ساري روزانه حدود 300تن زباله توليد مي شود كه شيرابه بخش اعظمي از معضلات مربوط به زباله را تشكيل مي دهد. شيرابه اي كه علي رغم تمهيدات خوبي كه برايش توسط شهرداري ساري انديشيده شده، از مكانيزه كردن خودرو ها و جلوگيري از نفوذ و نشت شيرابه در حين انتقال گرفته تا پروژه ي بزرگ تصفيه شيرابه كه اولين بار با استفاده از نانوفيلتراسيون (تصفيه بر اساس فناوري نانو در مركز دفن) شهرداري ساري بعنوان پيشگام در كشور با هزينه ي قريب به دو ميليارد تومان انجام داده است، اما همچنان مسئله اي است كه نياز به توجه ويژه اي دارد.
ياسر بهارفر با اشاره به اينكه در فصل تابستان، استفاده از ميوه هاي آبدار مثل هندوانه و خربزه و...مي تواند حجم شيرابه ها را افزايش دهد، افزود: مي توان گفت در حوزه اطلاع رساني اين مسئله در ادوار گذشته صرفا به توزيع تراكت در سطح شهر بسنده مي شد و بحث مشاركت مردمي خيلي دخيل نبود.
مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري ساري با اعتقاد بر اينكه بحث مديريت پسماند ارتباط مستقيمي با مشاركت هاي مردمي دارد، بيان كرد: سازمان مديريت پسماند در راستاي اجرايي كردن اهداف خود به اين مشاركت نياز دارد.
به عقيده ي دكتر بهارفر اگر شهروندان از طريق آموزش و اطلاع رساني به خوبي توجيه شوند، نقش برجسته اي در حل اين معضل خواهند داشت و موفقيت اهداف سازمان را تضمين مي كنند.
ايشان از اجراي طرح جديد اطلاع رساني در سطح شهر خبر داد و گفت: در اين راستا با تشكيل كارگروهي در سازمان برنامه ريزي هايي صورت گرفت كه اين اقدام به صورت گسترده تر، جامع و كامل تر انجام مي شود.
بهارفر با بيان اينكه آبگيري محتويات قوري چاي و پسماند مواد غذايي با استفاده از سبد در داخل سينك ظرفشويي تا حد زيادي از توليد شيرابه مي كاهد، اظهار كرد: تهيه و توزيع سبد آشپزخانه به همراه بروشور و تراكت بين شهروندان، توزيع بروشور در ابعاد A3 با نصب در تابلوهاي اعلانات به همراه آموزش گروهي در سطح ادارات ، سازمانها و مساجد از جمله اقداماتي است كه براي نخستين باردر اين طرح انجام مي شود.
در گام ديگر با اطلاع رساني بصري، با طراحي و نصب بنر بر روي بيلبورد و استندهاي شهري در سطح همه مناطق شهرساري، نسبت به اين مهم اقدام گرديده و از سوي ديگر با بهره گيري از ظرفيت رسانه ملي ، با پخش پيام هاي مربوط به اين طرح، در چندين نوبت، نسبت با اطلاع رساني كاملتر تلاش شده است.
تنظيم اخبار آموزشي در زمينه ماهيت شيرابه، شناخت مضرات و اثرات سوء بهداشتي و زيست محيطي آن و ارائه راهكارهاي كاهش و كنترلي اين مايع خطرناك در سايت سازمان و استفاده از ظرفيت فضاي مجازي و سايت هاي خبري سازمان و محلي از ديگر اقدامات سازمان در اين زمينه بوده است.
ساخت برنامه آموزشي به صورت انيميشن و كليپ نمايشي شناخت شيرابه و راهكارهاي كاهش آن در منازل و پخش آن از طريق فضاي سايت سازمان و فضاي مجازي از جمله فعاليتهاي جديد ي بوده كه در اين راستا برنامه ريزي و عملياتي شده است. همچنين استفاده از ظرفيت سراهاي تداوم شهرداري ، براي آموزش بانوان خانه دار در محلات شهر ساري در اين رابطه به همراه توزيع تراكت و سبد پلاستيكي آبگيري در بين آنها، مكمل فعاليتهاي فرهنگ سازي و اطلاع رساني در اين حوزه بوده است.
مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري ساري با اشاره به اينكه بر اساس بررسي هاي به عمل آمده حدود 70 درصد زباله هاي شهر را زباله هاي تر شامل مي شوند، خاطرنشان كرد: اگر همه شهروندان به اين نكته توجه داشته باشند كه با رعايت نكات شهروندي و جداسازي پسماند تر و خشك مي توانند به حفظ محيط زيست كمك كنند از بسياري مشكلات زيست محيطي كاسته شد و به راحتي مي توان تهديد زباله را به يك فرصت تبديل كرد.
بهارفر ابراز اميدواري كرد؛ با انجام اين آموزشهاي گسترده، قطعا به همراه مشاركت شهروندان فهيم ساروي شاهد كاهش ميزان شيرابه توليدي خواهيم بود كه طبيعتاً اثرات مثبت آن براي همه همشهريان و سازمان مديريت پسماند قابل رويت و ستودني خواهد بود.