ارائه نقشه راه مدیریت پسماند کلانشهر اصفهان در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور

سه شنبه 19 اردیبهشت 1396 ساعت 11:45
ارائه نقشه راه مدیریت پسماند کلانشهر اصفهان در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان نقشه راه مدیریت پسماند شهر اصفهان با افق "اصفهان 1400 شهر بدون دفن پسماند" را ارائه نمود.

 

در جلسه‌ای که به ریاست معاون فنی و امور زیربنایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تشکیل شد، مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان نقشه راه مدیریت پسماند شهر اصفهان با افق "اصفهان 1400 شهر بدون دفن پسماند" را ارائه نمود.
به گزارش پسماند ایران به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان، در جلسه‌ای که به ریاست معاون فنی و امور زیربنایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تشکیل شد، مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان نقشه راه مدیریت پسماند شهر اصفهان با افق "اصفهان 1400 شهر بدون دفن پسماند" را ارائه نمود.
تاکید بر تفکیک از مبداء، جداسازی بخش آلی و غیر آلی پسماند جمع آوری شده در کارخانه پردازش پسماند، استفاده از تکنولوژی هاضم بی‌هوازی برای مدیریت بخش آلی پسماند و تولید سوخت مشتق شده از پسماند بخش غیر آلی، محورهای اصلی برنامه اصفهان برای مدیریت پسماند عادی می‌باشد که در این جلسه تشریح گردید.
ضمنا گزارشی از برگزاری دومین نشست مدیران عامل سازمان‌ها و شرکت‌های مدیریت پسماند سراسر کشور مورخ 28 و 29 فروردین ماه 1396 و ارائه بسته پیشنهادی و نقشه راه تدوین شده در سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان و تصویب و توصیه آن برای سایر سازمان‌های مدیریت پسماند به ویژه در کلان‌شهرها ارائه گردید و در ادامه ترجیحات زیست محیطی و محاسبات اقتصادی انجام پذیرفته و برای طرح پیشنهادی و درخواست افزایش نرخ خرید برق حاصل از زیست توده مطرح گردید.
پیرو بحث و تبادل نظر در خصوص مسائل فوق الذکر مقرر گردید در کارگروه ویژه‌ای که با عضویت مدیران ارشد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، وزارت نیرو، وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت کشور، سازمان حفاظت از محیط زیست و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شود، آیین‌نامه اجرایی حمایت از سرمایه‌گذاری در راستای توسعه انرژی های تجدید پذیر با منابع پسماند تدوین گردد.
با توجه به ضرورت مدیریت بهینه پسماند‌های شهری با استفاده از تکنولوژی های روز آمد و قابلیت استفاده از آن ها به عنوان منبع انرژی، این موضوع نسبت به دیگر منابع انرژی تجدید پذیر همچون باد و خورشید در اولویت قرارگرفته و راهکارهایی همچون معافیت‌های مالیاتی و اختصاص بودجه‌های حمایتی جهت توسعه این گونه فناوری ها با مشارکت بخش خصوصی اتخاذ گردد.