۲۴۰ تن زباله تولیدی روزانه یاسوج تحت پوشش طرح کمپوست قرارمی گیرد

دوشنبه 08 خرداد 1396 ساعت 10:54
۲۴۰ تن زباله تولیدی روزانه یاسوج تحت پوشش طرح کمپوست قرارمی گیرد
سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری یاسوج گفت: ۲۴۰ تن زباله تولیدی روزانه شهر یاسوج تحت پوشش طرح اقتصادی کمپوست قرار می‌گیرد.


به گزارش پسماند ایران، جعفر خدیوی ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: تفکیک زباله از مبدا و کمپوست زباله های تولیدی شهر یاسوج می تواند به اشتغالزایی جوانان کمک کند.
خدیوی ابراز داشت: زباله های تر تولیدی یاسوج امکان تبدیل به کود کمپوست را دارد.
خدیوی با بیان اینکه با بکار گیری سیاست های صحیح در تفکیک پسماندها از مبدا می توان دور ریزها را به سرمایه اقتصادی موثر تبدیل کرد تصریح کرد: ۶۵ تا ۷۰ درصد از پسماندهای شهری یاسوج را پسماند تر تشکیل می‌دهند.
وی افزود: ۲۰ درصد پسماند این شهر خشک است که قابلیت بازیافت و بازگشت مجدد به چرخه تولید و اقتصاد ملی را دارند. خدیوی با اشاره به اینکه میزان تولید پسماند در یاسوج بالا است بیان داشت: لازم است شهروندان پسماندهای خشک را از سایر مواد زاید تولیدی تفکیک کنند.
وی افزود: در برخی شهرها تا ۵۰ درصد مواد زاید با تفکیک از مبدا و شیوه‌های اصولی به چرخه اقتصاد باز می گردد. خدیوی تاکید کرد: فرهنگ غلط در نگهداری و خرید مواد غذایی در بین مردم باعث می شود تا کالاهای خوراکی بیشتر از میزان مصرف روزانه خریدار ی و بقیه فاسد و بی کیفیت شوند و به جمع پسماندهای دور ریختنی اضافه شود.
خدیوی با اشاره به استفاده نادرست خانواده‌ها از محصولات پلاستیکی و یک بار مصرف گفت: استفاده بی رویه از پلاستیک ها تبدیل به یک فرهنگ غلط در زندگی روزمره شهروندان شده است که علاوه بر آلودگی‌های زیست محیطی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال برای تجزیه زمان نیاز دارد.
سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری یاسوج گفت: برای تولید هر نوع ماده غذایی انرژی زیادی صرف می‌شود که علاوه بر هزینه های انجام شده تخمیر پسماندهای تر باعث تولید گازهای متان و CO۲ می شود که منجر به آلودگی زیست محیطی می شود.
خدیوی اظهار کرد: از اقدامات موثر شهروندان در جلوگیری از مشکلات زباله و پسماند کاهش تولید پسماند در منزل است. وی افزود: این کار علاوه بر کاهش هزینه‌های لازم برای پردازش و تبدیل موارد پسماند می تواند باعث کاهش اثرات مخرب زیست محیطی شود.