اولین کارگاه تخصصی دفن بهداشتی پسماند در شیراز

دوشنبه 19 تیر 1396 ساعت 14:33
اولین کارگاه تخصصی دفن بهداشتی پسماند در شیراز
شیراز تنها شهر کشور که دفن پسماند در آن به صورت مهندسی انجام می شود


پسماند ایران :مدیر کل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمت شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در اولین کارگاه تخصصی دفن بهداشتی پسماند در شیراز که با حضور جمعی از کارشناسان استانداری‌ها و شهرداری‌های کشور در شیراز در حال برگزاری است اظهار نمود: از سال گذشته ۹۰ میلیارد تومان برای کمک به اجرای مدیریت پسماند به شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اختصاص یافته است و قرار شد که شهرها و روستاهای کشور به مناطق مختلف دسته بندی شود که در این زمینه در سال 95 شیوه نامه ای تنظیم شد و قرار شد این بودجه به پروژه های پسماند در 114 شهرو 7 هزار دهیاری تحت پوشش تعلق گیرد.
احمدی اضافه کرد: در حال حاضر روزانه ۵۰ هزار تن پسماند در شهر‌ها و روستا‌ها تولید می‌شود و از این میزان ۷۶ درصد دفن می‌شوند که ۵ درصد بهداشتی و مهندسی و مابقی غیربهداشتی است که تنها در دو شهر دفن به صورت بهداشتی انجام و تنها در یک شهر کشور یعنی شیراز، دفن به صورت مهندسی انجام می شود . وی ادامه داد: سالانه حدود 37 هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از دفن غیر اصولی پسماند به کشور وارد می شود که این میزان به غیر از خسارت در حوزه سلامت و دیگر حوزه هاست.
معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری شیراز نیز در این کارگاه اظهار نمود: سایت دفن پسماندهای شیراز بیش از 2 هزار هکتار وسعت دارد که در بیش از 1200 هکتار آن به عنوان فضای سبز کمربند حفاظتی درختکاری و فضای سبز ایجاد شده است تا به نحوی آلودگی ناشی از دفن زباله را به حداقل برسانیم و در کنار آن برای اولین بار در کشور آب مورد نیاز این فضای سبز با احداث 17 کیلومتر لوله کشی از محل پساب تصفیه خانه فاضلاب تامین می شود.
امینی ادامه داد: با توجه به اقداماتی که طی چند سال اخیر صورت گرفته است، امروز شهر شیراز در حوزه مدیریت پسماند در کشور پیشرو است. وی افزود: در زمینه فرهنگسازی نیز طی این مدت اقدامات خوبی صورت گرفته از جمله جشنواره بزرگ بازیافت که اختتامیه چهارمین دوره آن پنجم مرداد برگزار می شود و جوایز ارزشمندی را تا کنون به شهروندان شیرازی تقدیم کرده ایم.
در ادامه رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز با اشاره به برخی اقامات این سازمان گفت: در طول سه سال گذشته تنها در سایت دفن زباله شیراز 20 میلیارد تومان هزینه شده است و توانسته ایم به موفقیت های ارزشمندی در این حوزه دست یابیم.خوشبخت تصریح کرد: کلانشهر شیراز همواره به عنوان یکی از پیشگامان عرصه مدیریت پسماند در کشور مطرح بوده است و در زمینه حفاظت از محیط زیست از اولین شهرهایی بوده که سلول مهندسی و بهداشتی دفن پسماندها را احداث نموده است همچنین اقداماتی مانند احداث لاگون و حوضچه های تبخیری شیرابه، احداث خطوط تفکیک صنعتی پسماند در مقصد، احداث و توسعه شبکه جمع آوری بیوگاز و نیروگاه بیوگاز سوز را انجام داده است.
خوشبخت ادامه داد: با توجه به رایزنی هایی که با سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور صورت گرفت، سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز آمادگی خود را مبنی بر در اختیار گذاردن تجارب علمی و عملی در زمینه دفن پسماندها اعلام نمود که در نهایت منجر به برگزاری کارگاه آموزشی دفن بهداشتی پسماند در شیراز گردید. وی افزود: 150 نفر از کارشناسان شهرداری های سراسر کشور در دو گروه 75 نفری در این کارگاه آموزشی که شامل دو روز کلاس تئوری و یک روز کلاس عملی بازدید از سایت مهندسی و بهداشتی دفن پسماندهای شیراز است، شرکت می کنند.
به گزارش امور ارتباطات وآموزش شهروندی سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز، شرکت کنندگان در این کارگاه آموزشی که برگزاری آن با همکاری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از 13 تیر آغاز شده و تا نوزدهم این ماه ادامه دارد، با اصول جمع آوری، حمل و دفن پسماندها، طراحی و ساخت دفنگاه های مهندسی و بهداشتی پسماند، مدیریت شیرابه و جمع آوری و استحصال بیوگاز آشنا می شوند.