هشدار محیط زیست مازندران از تفکیک نشدن زباله عفونی در برخی مراکز درمانی

پنجشنبه 11 اسفند 1401 ساعت 13:12
هشدار محیط زیست مازندران از تفکیک نشدن زباله عفونی در برخی مراکز درمانی

 بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران ۱۸ تن درپنج هزار و ۷۰۰ مرکز درمانی دولتی و خصوصی مازندران تولید می شود که حدود ۷۰ درصد آنها در مراکز بیمارستانی امحاء می شود .

پسماند ایران : علی اکبر یداللهی در نوشهر افزود : متاسفانه اغلب مراکز درمانی بخش خصوصی مانند بخش های جراحی ، دندانپزشکی ها در این استان نسبت به این موضوع بسیار مهم بی اعتنا بوده و همچنان زباله های تولیدی خطر ساز با دیگر زباله ها مخلوط می کنند که بسیار نگران کننده است .

وی با بیان آنکه در سطح مازندران مقدار سه هزار و ۳۰۰ تن زباله تولید می شود ، ادامه داد : از این مقدار زباله ، حدود ۱۸ تن آن عفونی است که بخشی از این زباله ها توسط مراکز درمانی بخش خصوصی مانند مطب ها و بیمارستان های خصوصی تولید می شود که بدون جداسازی با سایر زباله های تولیدی مخلوط و به مکان های دفن زباله انتقال داده می شود .

وی اظهار کرد : در زمان حاضر آمار دقیقی از مراکز درمانی خصوصی تولید کننده این زباله های عفونی گزارش نشده است اما در برخی از نقاط پایش شده از جمله میدان کشوری بابل تعداد ۵۰ مطب خصوصی وجود دارد که همچنان بدون جداسازی زباله های عفونی و رعایت موازین بهداشتی کماکان در این زمینه فعالیت دارند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد : مدیریت این موضوع بر عهده دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری ها است و محیط زیست به عنوان یک دستگاه ناظر است هرچند در چهار سال گذشته شرکت های بخش خصوصی عهده دار تحویل و انتقال زباله های عفونی پس از جداسازی از مبدا هستند و مطب های خصوصی تولید کننده این دسته از زباله ها باید ماهانه وجهی بابت تحویل و انتقال این زباله ها به شرکت ها پرداخت کنند اما کوتاهی می کنند و باید برابر قانون با آن ها برخورد شود.

یداللهی از انعقاد قرارداد جدید با سه شرکت بخش خصوصی برای جمع آوری و انتقال زباله های عفونی در این استان خبرداد و خاطرنشان کرد : برای آنکه همکاری با شرکت های بخش خصوصی حالت انحصاری نباشد بنابراین مدت ۲ هفته پیش در کارگروه مدیریت پسماند استان این موضوع مطرح و مصوب هم شد و افزون بر آنکه قرار است مکانی در یکی از نقاط این استان برای دفن اصولی و بهداشتی این دسته از زباله ها مشخص و رفع این معضل تعیین تکلیف شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان چالوس هم به تازگی به ایرنا گزارش داد : طی چهار سال پیش تاکنون اغلب مراکز بهداشتی و درمانی به ویژه دولتی ها با شرکتی که مسوولیت پذیرش و بی خطر سازی زباله های عفونی را بر عهده دارد ، قرار داد بسته شد اما از آنجایی که بیشترین زباله های عفونی در مراکز جراحی ها و دندانپزشکی ها تولید می شود متاسفانه اقبال خوبی در این زمینه از خود نشان نمی دهند.

حدیث گردکلی افزود : به عنوان نمونه از تعداد ۱۲۰ دندانپزشک در شهرستان حدود ۵۷ دندانپزشک و همچنین از مجموع ۶۷ متخصص جراحی حدود ۴۴ متخصص در چالوس با شرکتی که مسوولیت تحویل و بی خطر سازی زباله های عفونی را بر عهده دارد قرار داد بستند.

این مسوول بیان داشت : در مجموع طی چهار سال گذشته تاکنون که این شرکت در شهرستان فعالیت دارد حدود ۵۵ درصد مراکز درمانی تولید کننده زباله های عفونی با این شرکت قرار داد دارند و این آمار گویای آن است از لحاظ شاخص در استان در سطح پایینی قرار داریم .

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان چالوس گفت : در بازدید های از ایستگاه دفن زباله شهرستان چالوس متاسفانه مشاهده شد تعدادی از افراد که اغلبشان سنین پایین بودند درمیان انبوه زباله مشغول جدا سازی زباله های عفونی بودند و اگر خدای ناخواسته یکی از سرنگ ها وارد قسمتی از اعضای این افراد شود می تواند بیماری زا باشد.

گردکلی افزود : در ۲۳ شهریور ماه امسال نشستی در این ارتباط با مسوولان نظام پزشکی برگزار و حتی آنجا تاکید شد اگر این موضوع به طور جدی مورد پیگیری قرار نگیرد به ناچار شبکه بهداشت و درمان که مسوولیت حفظ سلامت مردم منطقه را بر عهده دارد برابر قانون برخورد و از طریق دستگاه قضایی ورود پیدا خواهد کرد.

 بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران ۱۸ تن درپنج هزار و ۷۰۰ مرکز درمانی دولتی و خصوصی مازندران تولید می شود که حدود ۷۰ درصد آنها در مراکز بیمارستانی امحاء می شود .
سرنوشت نامعلوم حدود ۳۰ درصد زباله که مربوط به مطب و کلنیک های درمانی خصوصی است ، به اعتقاد کارشناسان بهداشتی اگر با زباله های عادی مخلوط یا به شکل نامناسبی دفع شود ، می تواند پیامدهای فاجعه باری برای محیط زیست انسانی و غیر انسانی به بار بیاورد.
با توجه به این که دفع نامناسب زباله عادی در مناطق مخلتف مازندران خود به خود به اندازه کافی مشکل ساز شده است ، تعیین تکلیف این میزان زباله عفونی و ایجاد ظرفیت جدید برای تحویل گیری و امحای بهداشتی آن ضرورتی انکارناپذیر است .