مراحل رفع نواقص نیروگاه زباله سوز نوشهر

دوشنبه 07 خرداد 1403 ساعت 22:48
مراحل رفع نواقص نیروگاه زباله سوز نوشهر

رفع این نواقص تا حدود زیادی برطرف شده و در همین جا به شهروندان نوشهری نوید می دهم که در تیر ماه امسال پرونده نیروگاه زباله سوز برای همیشه بسته خواهد شد و دغدغه ها و نگرانی ها رفع می شود.

 نیروگاه زباله سوز نوشهر با گذشت بیش از سه سال از افتتاح ناقص آن، متاسفانه به خاطر اختلافاتی که میان کار فرما و پیمانکار نسبت به انجام تعهدات در ساخت نیروگاه داشتند این وضعیت با چالش های زیست محیطی فراوانی همراه بوده که بنا به گفته مسوولان امر تا ماه آینده همه این چالش ها برطرف خواهد شد.

به گزارش پسماند ایران به نقل از ایرنا، کوتاهی در رفع اختلال سامانه پایش لحظه ای دود خروجی ناشی از دودکش ها، تجهیز نبودن به سیستم تصفیه خانه، انتقال پسماندهای خطرناک دپو شده با ثبت درخواست در سامانه جامع محیط زیست، عدم ساماندهی زباله های دپو شده مربوط به چهار دهه گذشته در پیرامون نیروگاه و شکایت اهالی به ویژه حامیان محیط زیست نسبت به آلودگی هوا ناشی از فعالیت نیروگاه از مهم ترین چالش های زیست محیطی بوده که این وضعیت فاجعه بار با نگرانی مسوولان حفاظت محیط زیست، دستگاه قضایی به عنوان مدعی العموم و مردم نوشهر همراه شده است.

این نیروگاه در ۲۷ آذر ماه سال ۱۳۹۹ با هدف فرآوری ۲۰۰ تن زباله تولیدی شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت و تولید حدود سه مگاوات برق در ساعت در زمینی به گستره حدود ۲ هکتار در منطقه "پلنگ چال " مکان قبلی دفن سنتی و غیر بهداشتی زباله نوشهر افتتاح شد.

ورود حجم انبوهی از شیرابه زباله انباشت شده به رودخانه "ماشلک"، آلودگی هوا و بوی تعفن از جمله پیامد افتتاح ناقص نیروگاه زباله سوز نوشهر است که شهروندان بر ضرورت رفع این مشکل از سوی مسوولان امر تاکید کردند.

روند فعالیت این نیروگاه با فرآوری زباله به درستی انجام می گیرد اما سرریز شیرابه حاصل از زباله های دپو شده مربوط ادوار گذشته به داخل رودخانه ماشلک و دریای خزر مساله ساز شده و باید هرچه زودتر جلوی این چالش زیست محیطی گرفته شود.

در برخی از روزهای هفته بوی تعفن ناشی از انباشت زباله بسیار نفس گیر بوده به طوری که جمعی از اهالی ساکن اطراف و شهروندان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از انتشار بوی آزار دهنده انتقاد کرده و تاکید دارند که مسوولان هرچه سریعتر برای رفع این مشکل تدابیر ویژه ای اتخاذ کنند.

تکرار انتشار مشکلات این نیروگاه به ویژه ورود شیرابه های آن به رودخانه های اطراف در شبکه های اجتماعی در برخی از ایام سال پرونده این نیروگاه را بر سر زبان ها می اندازد که در واقع هشداری که به مسوولان منطقه بوده تا مساله آن را در اولویت کاری شان قرار دهند.

در این پیوند رییس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر گفت: بازدیدی که هفته جاری با همراهی روسای دادگستری، دادستان، شهردار و دیگر مسوولان مرتبط از این نیروگاه انجام گرفت بخشی از کارها مانند ابنیه تصفیه خانه احداث و تجهیزات آن هم خریداری و در حال نصب است.

کامبیز محسن سلطانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : هرچند بنا بود عملیات ساخت و راه اندازی تصفیه خانه، ساماندهی زباله های دپو شده مربوط به چهار دهه گذشته در پیرامون نیروگاه و رفع اختلال سامانه پایش خروجی دود ناشی از فعالیت این مجموعه تا پیش از سال گذشته از سوی پیمانکار انجام گیرد منتهی این اقدام صورت نگرفت.

وی اظهار کرد: در این بازدید داستان عمومی و انقلاب نوشهر به پیمانکار فرصت یک ماهه داد تا نسبت به رفع این نواقص اقدام کند و به طور طبیعی هرگونه تعلل و کوتاهی در این حوزه مسوولیت آن به پای پیمانکار و کار فرما خواهد بود چرا که پرونده نیمه باز نیروگاه مربوط به الان نیست.

شهردار نوشهر هم در این ارتباط گفت: از زمان عهده دار شدن این مسوولیت در بیش از ۲ ماه گذشته تاکنون، موضوع رفع نواقص نیروگاه جزو برنامه های اولویت دار کاری بوده و آنچه بررسی شد متاسفانه یک فضای اختلافی میان کار فرما و پیمانکار وجود داشت که با برگزاری نشست های متعدد این فضا تغییر کرده و یک فضای هم افزایی ایجاد شده است.

عادل خزایی پول در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وضعیت به گونه ای بود که کارفرما برخی از کارها در رفع این نواقص برعهده نمی گرفت البته از طرفی هم شهرداری حق داشت چرا که وظایف خود را تاحدودی انجام داده بود و پیمانکار هم وقتی کارها به سمت جلو پیش می رفت با مسائلی برخورد می کرد که در قرارداد گنجانده نشده بود و همین عامل سبب اختلاف نظر میان شهرداری و پیمانکار شده بود که برطرف شده است.

این مسوول ابراز امیدواری کرد: رفع این نواقص تا حدود زیادی برطرف شده و در همین جا به شهروندان نوشهری نوید می دهم که در تیر ماه امسال پرونده نیروگاه زباله سوز برای همیشه بسته خواهد شد و دغدغه ها و نگرانی ها رفع می شود.

طبق اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، روزانه مقدار سه هزار تن زباله و یکهزار و ۲۰۰ متر مکعب شیرابه تولید می شود و بسیار فاجعه بار است و بنا به گفته معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، متوسط سرانه تولید زباله در کشور ۶۰۰ گرم است در حالی که این آمار در مازندران به یک کیلو گرم می رسد.