رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد عنوان کرد: زباله گردها روزانه تا 50 کیلو زباله تفکیکی بدست می آورند

سه شنبه 08 خرداد 1403 ساعت 21:17
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد عنوان کرد: زباله گردها روزانه تا 50 کیلو زباله تفکیکی بدست می آورند

زباله‌گردی زمانی پایان می‌یابد که شهروندان تفکیک از مبدأ را به حداکثر برسانند و زمان و تاریخ بیرون گذاشتن زباله را رعایت کنند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد با بیان این که بر اساس مشاهدات میدانی، نیروی کار لایه اول اقتصاد غیررسمی زباله‌ای، هر کیلو زباله تفکیک‌شده را به‌طور میانگین 76 هزار ریال به کارگاه‌ها می‌فروشند، گفت: سربازان پیاده‌ای که روزانه ۳۰ تا ۵۰ کیلو زباله تفکیکی به دست می‌آورند و بنابراین گاهی تا روزانه حدود 4 میلیون ریال نیز درآمد دارند.

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری یزد – محمدرضا برزگر در رابطه با آمار تعداد زباله‌گردها در سطح شهر یزد گفت: از تعداد زباله‌گردهایی که اکثراً به‌دلیل بیشتر بودن حجم زباله شبانه تردد داشته و فعالیت دارند، نمی‌توان آمار دقیقی ارائه کرد و با توجه به نظارت‌های شبانه آمار متفاوت است.

وی در پاسخ به اینکه زمانی ادعا می‌شد که اغلب زباله‌گردان معتادان هستند و در حال حاضر این‌گونه است یا خیر، ادامه داد: بر اساس مشاهدات میدانی بخشی از زباله‌گردان را کودکان تشکیل می‌دهند که تعداد محدودی اصالتاً یزدی بوده و درصدی از شهرهای دیگر و بخش عمده زباله‌گردان را تبعه افغانستان تشکیل می‌دهند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد عنوان کرد: میزان زباله بازیافتی که هرکدام از زباله‌‌گردان جمع‌آوری می‌کنند، متفاوت است و قاعدتاً اکثر آن‌ها که وسیله نقلیه موتورسیکلت دارند، میزان بیشتری زباله جمع‌آوری می‌کنند.

برزگر تأکید کرد: زباله‌گردی زمانی پایان می‌یابد که شهروندان تفکیک از مبدأ را به حداکثر برسانند و زمان و تاریخ بیرون گذاشتن زباله را رعایت کنند.

وی با بیان این که برای کاستن از معضل زباله‌گردی، شناسایی و جمع‌آوری اتباع غیرمجاز از سطح شهر، حمایت از کودکان کار و خانواده‌های آنان توسط نهادهای حمایتی از جمله راهکارهای مؤثر است، تصریح کرد: همکاری لازم فی‌مابین سازمان مدیریت پسماند شهرداری، اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری و اداره بهزیستی در خصوص جمع‌آوری زباله گردها و کودکان کار صورت می‌پذیرد که بخش کمی بازدارندگی دارد و تا زمانی که شهروندان هم رعایت نکنند تأثیر زیادی نخواهد داشت.​​​​​​​