گلستان پیش‌رو مدیریت پسماند با دفع مکانیکی روزانه ۹۵۵ تن زباله در آق‌قلا

پنجشنبه 10 خرداد 1403 ساعت 11:44
گلستان پیش‌رو مدیریت پسماند با دفع مکانیکی روزانه ۹۵۵ تن زباله در آق‌قلا

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گلستان از ورود روزانه ۹۵۵ تن زباله به سایت پسماند آق‌قلا خبر داد و گفت: گلستان جزو استان‌های پیشرو و نمونه در مدیریت پسماند است که دفع را از حالت سنتی به شیوه مکانیکی و متمرکز در ۲ زون غربی و شرقی انجام می‌دهد.

پسماند ایران، حسن ملک‌شاهکویی روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سازمان مدیریت پسماند گلستان در راستای کاهش و حذف معضلات دفن پسماندهای شهری و روستایی اقدامات گسترده‌ای انجام داده که احداث ۲ مرکز پردازش و بازیافت پسماند در غرب و شرق استان با هدف تولید کمپوست و دفع اصولی و همچنین ارتقای کمی و کیفی حوزه مدیریت پسماند براساس ارزیابی محیط زیست از جمله این اقدامات است.

وی ادامه داد: سازمان مدیریت پسماند گلستان اقدامات گسترده‌ای را در راستای کاهش و حذف معضلات ناشی از پسماند در شهرها و روستاهای استان و همچنین ارتقای کمی و کیفی حوزه مدیریت پسماند انجام داد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گلستان خرید ماشین‌آلات برای تقویت ناوگان حمل، راه‌اندازی خط دوم پردازش سایت آق‌قلا، احداث لندفیل مهندسی بهداشتی با ظرفیت ۴۰ هزار مترمکعب برای دفع پسماندهای خانگی، احداث لندفیل مهندسی بهداشتی با ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب برای دفع پسماندهای پزشکی و حمل و دفن زباله‌های ۶۱۷ دهیاری غرب و شرق استان به سایت آق‌قلا را از جمله اقدامات انجام شده در سایت پسماند آق‌قلا برشمرد.

ملک‌شاهکویی مجموع پسماند ورودی به سایت آق‌قلا را ۹۵۵ تن اعلام کرد و یادآور شد: مجموعه زباله ورودی به کارخانه پسماند آق‌قلا از ۱۴ شهر و ۳۰۰ روستای غرب استان گلستان است که پس از حمل و انتقال از مرکز تولید به کارخانه، پردازش و تبدیل به کمپوست می‌شود، همچمنین ۲۵۵ تن زباله نیز از استان مازندران برای تبدیل به کود آلی به این سایت منتقل می‌شود.

وی همچنین از پیگیری برای جذب هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای ارتقا و رفع مشکلات پیش‌روی سایت مدیریت پسماند آق‌قلا خبر داد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گلستان به اقدامات انجام‌شده در سایت مدیریت پسماند آزادشهر اشاره کرد و توضیح داد: مجموعه زباله ورودی به این کارخانه از ۱۶ شهر و ۳۱۷ روستای شرق استان گلستان است، مساحت سایت پسماند آزادشهر ۲۲ هکتار است که ۹ هکتار آن در خط تولید، پردازش مکانیکی و سایت کمپوست‌سازی با ظرفیت ۲۵۰ تن در هر شیفت کاری است.

ملک‌شاهکویی با تاکید بر اینکه خط دوم پردازش سایت آزادشهر در حال بهره‌برداری قرار دارد، بیان کرد: در راستای مکان یابی و اثرات ارزیابی اثرات محیط زیستی محل جدید دفن پسماند در شرق استان گلستان، دانشگاه منابع طبیعی و علوم کشاورزی گلستان مطالعات مربوط به اجرای این طرح وتهیه کتابچه را بر عهده گرفت.

وی به ساماندهی مرکز دفن قدیم آزادشهر و تعطیلی کامل آن اشاره کرد و گفت: همچنین جمع‌آوری بیش از ۱۰۰ هزار لیتر شیرابه و انتقال آن به سایت آق‌قلا از دیگر اقدامات سایت مدیریت پسماند آزادشهر است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گلستان به افزایش ۳۰ درصدی درآمد سازمان مدیریت پسماند استان گلستان در سال گذشته نسبت به سال ماقبل آن اشاره کرد و متذکر شد: مدیریت پسماند بهترین فرصت برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی است که می‌توان از این ظرفیت در گلستان بهره بُرد.