اقدام مدیریت پسماند چابهار برای ایمن سازی محیط آرایشگاه‌های زنانه و مردانه

دوشنبه 14 خرداد 1403 ساعت 09:24
اقدام مدیریت پسماند چابهار برای ایمن سازی محیط آرایشگاه‌های زنانه و مردانه

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های چابهار و کنارک گفت: توزیع صندوق ایمن در تمام آرایشگاه‌های زنانه و مردانه به منظور جمع‌آوری اشیای تیز و برنده توسط سازمان مدیریت پسماند صورت گرفت و توضیحات لازم به متصدیان آرایشگاه درخصوص نحوه استفاده از آن داده شد.

پسماند ایران، منصور رئیسی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هدف از توزیع صندوق ایمن بین آرایشگاه ها مدیریت پسماندهای ویژه و جلوگیری از انتقال آنها به مخازن زباله شهری است.

صندوق ایمن جهت استفاده در بیمارستان ها، دندانپزشکی ها، کلینیک ها، مطب ها، مراکز جراحی، آرایشگاه ها و هتل ها برای مدیریت پسماند تیز و برنده استفاده می شود. از جمله این پسماند ها یا زباله های تیز و برنده می توان سرنگ ها ، کاتتر ها، بیوپسی ها ، شیشه ها ، تیغ های جراحی ، تیغ های اصلاح صورت و هر چیزی که پتانسیل بریدن دارد را نام برد.

وی افزود: عدم تفکیک لوازم تیز و برنده از زباله‌های عادی و انتقال آنها به مخازن زباله شهری مشکلات و تهدیدات فراوانی را متوجه پاکبان کرده است.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری های چابهار و کنارک گفت: فرآیند جمع آوری و دفع پسماندهای ویژه با پسماندهای عادی کاملا متفاوت است به همین منظور سازمان مدیریت پسماند با همکاری شرکت نصر شرق (مجری بی خطر سازی پسماندهای ویژه و عفونی) اقدام به توزیع، جمع آوری و دفن پسماندهای ویژه می‌کند.

وی بیان کرد: آرایشگاه‌هایی را که صندوق ایمن تحویل آنها نشده می توانند با حضور در سازمان مدیریت پسماند نسبت به دریافت آن اقدام کنند.

رئیسی از جمله کارهای مهم انجام شده در یک سال اخیر درخصوص آموزش شهروندی در چابهار و کنارک را راه‌اندازی پنج ایستگاه جمع آوری پسماند خشک در شهر چابهار، برگزاری اولین همایش دانش آموزی با همکاری آموزش و پرورش با موضوع هر دانش آموز یک شهردار، برگزاری اولین نمایشگاه صنایع دستی از مواد بازیافتی در شهر چابهار با همکاری اداره آموزش و پرورش و برگزاری دومین جشنواره فیلم کوتاه ۱۲۰ ثانیه ای با موضوع شهر پاک و شهروند مسول عنوان کرد.

وی چاپ کتابچه با موضوع تفکیک زباله خشک از تر و توزیع آن در بین تعدادی از مدارس شهر چابهار، توزیع سفره پارچه ای در سطح تعدادی از مدارس، توزیع سطل کارتن پلاست در سطح ادارات و مدارس، توزیع کیسه زباله برزنتی خودرو در بین رانندگان، نصب ۸۰ باکس جمع آوری ته سیگار در پارک‌ها و میادین شهر، نصب ۴۰ باکس در شهر کنارک، توزیع بروشور با موضوع تفکیک و مدیریت زباله در بین کسبه را از دیگر کارهای مهم برای مدیریت پسماند چابهار و کنارک است.