عدم استقبال زباله‌گرد‌ها از استخدام در سازمان پسماند شهرداری

دوشنبه 14 خرداد 1403 ساعت 08:13
عدم استقبال زباله‌گرد‌ها از استخدام در سازمان پسماند شهرداری

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران دلایل عدم استقبال زباله‌گرد‌ها از از فراخوان به کارگیری آنها در این نهاد را توضیح داد.

پسماند ایران : رضا محمدی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، در گفت‌وگو با آنا، اظهار کرد: موضوع زباله‌گردی معضلی است که طی سال‌های گذشته در شهر تهران ایجاد شده و رواج پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: برای برخورد با زباله‌گرد‌ها و زباله‌گردی ما یک سری محدودیت‌های قانونی داشتیم. خدا را شکر طی ۲ الی ۳ ماه گذشته توفیقی برای گرفتن دستور مقام قضایی برای جرم انگاری زباله‌گردی به دست آمد و بر این اساس ما می‌توانیم با معضل زباله‌گردی مطابق قانون برخورد کنیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران تأکید کرد: در طول این مدت کوتاهی که از اخذ دستور مقام قضایی می‌گذرد، بیش از ۶ هزار زباله‌گرد از سطح شهر تهران شناسایی و جمع‌آوری شدند و ما کار خود را با برخورد و اقدامات سلبی با ریشه‌ها و مافیای زباله‌گردی شروع کردیم.

محمدی همچنین خاطرنشان کرد: برخورد با مالکان و مجریان تمام گاراژ‌ها و زمین‌های خالی که به خرید زباله‌های خشک زباله‌گرد‌ها اقدام می‌کردند، جرم‌انگاری شد و بسیاری از این مراکز را پلمپ کردیم.

کشف و توقیف ۱۴۰۰ تن زباله خشک از زباله دزدها!

 
وی اضافه کرد: بیش از ۲۵۰ ماشینی که زباله خشک حمل می‌کردند در مبادی بزرگراه‌ها توقیف شدند و بیش از ۱۴۰۰ تن زباله خشک از این مافیا و مجموعه‌های غیرقانونی که اصطلاحاً زباله دزدی میکردند کشف و توقیف شد و عملا فرایند اقتصادی که این مافیا ایجاد کرده بودند، هم اکنون مختل شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران تأکید کرد: با اقدامات انجام شده و توقیف زباله‌های جمع آوری شده، توجیه اقتصادی برای جمع آوری زباله توسط بیش از ۵۰۰۰ نفر از مجموع آن ۶ هزار زبالهگرد دیگر وجود ندارد.

محمدی در ادامه خاطرنشان کرد: تعدادی از مافیای زباله به شدت به خاطر منفعتی که در جمع آوری و خرید و فروش زباله و پسماند داشته است همچنان این کار را دنبال میکنند و برای کوتاه شدن دست مافیا از این چرخه از شهروندان عزیز خواهش میکنیم که زباله خشک خود را از طریق نصب نرم افزار "نوماند" در تلفن همراه خود به دست ما برسانند.

وی تصریح کرد: به محض اینکه شهروندان تهرانی در نوماند به ما پیام بدهند ما برای جمع آوری و دریافت زباله خشک آنها اقدام میکنیم و میخواهیم که در این شرایط به ما کمک کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده برای هر زبالهگردی که در سطح تهران فعالیت میکند، حدود ۳۰ میلیون تومان منفعت برای مافیای زباله به همراه دارد و از این ۶ هزار زبالهگردی که درباره آنها گفتم، ماهانه ۱۸۰ میلیارد تومان درآمد ماهانه عاید این مافیا میشود و در ازای آن صد‌ها میلیارد تومان خسارت به شهر وارد میکنند.

ضرورت همراهی شهروندان در موفقیت نوماند برای جمع آوری بهتر پسماند

محمدی همچنین تاکید کرد: خسارات وارده مافیای زباله شامل خسارت به چهره شهر، نازیبا کردن شهر، خسارت‌های مالی، مادی و معنوی دیگری هم به شهر وارد میکردند که خدا را شکر با اخذ دستور مقام قضایی آیت مشکل در حال مرتفع شدن است و وضعیت با شرایط مطلوبی رسیده، اما همچنان تعدادی از مافیای زباله پای کار ماندهاند و ما هم مقاومت میکنیم و اعتقاد دارم با همکاری و همراهی شهروندان، میتوان به موفقیت جمع آوری زباله بر مبنای نرم افزار «نوماند» امیدوار باشیم.

وی در پاسخ به اینکه چرا زباله‌گرد‌ها از کار کردن با پیمانکاران شهرداری، استقبال نکردند، اضافه کرد: اول بخاطر وجود همان مافیای زباله که به دنبال زبالهگرد‌ها هستند، اجازه نمیدهند این افراد به سراغ پیمانکاران بروند و نکته دوم این است که مافیای زباله‌گردی درآمد زیادی را برای زباله‌گرد‌ها متصور می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران خاطرنشان کرد: ما به پاکبان‌های شاغل خود بر اساس طبقه بندی مشاغل حدود ۱۲ میلیون تومان حقوق میدهیم و ادعا میشود آن فرد زباله‌گرد عدد بیشتری درآمد دارد.

محمدی یادآور شد: آن دسته از زباله‌گرد‌هایی که متوجه شده‌اند درآمد زباله‌گردی از کار برای مجموعه‌های غیر از مافیای زباله، بیشتر است، کم کم دارند جذب روی آوردن به کار با پیمانکار‌های طرف قرارداد با شهرداری می‌شوند.

آب پاکی را روی دست زباله‌گرد‌ها و مافیای زباله ریخته‌ایم!

وی اضافه کرد: قبول دارم که تا کنون زباله‌گرد‌ها از رهاکردن زباله‌گردی و کار با پیمانکار مربوط به شهرداری استقبال نکرده‌اند و بالاخره همچنان یک امیدی دارند که به زباله‌گردی برگردند ولی ما هم آب پاکی را روی دستشان ریختهایم که دیگر اجازه نخواهیم داد که زباله‌گردی ادامه داشته باشد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، اظهار کرد: اجازه ندادن به زبالهگردی هم نگاه شهردار تهران و هم جزو وظیفه قانونی ما است که با زباله‌گردی و زباله‌گرد‌ها در چارچوب قانون برخورد کنیم و به هیچ عنوان به هیچ پیمانکاری اجازه نمی‌دهیم که کودکان را در جمع‌آوری زباله و پسماند به کار بگیرند و با پیمانکاران متخلف برخورد جدی خواهیم داشت.

محمدی تأکید کرد: جریمه نقدی، فسخ قرارداد و عدم انعقاد جدید با پیمانکاران متخلفی که از کودکان کار در جمع آوری زباله و پسماند استفاده میکنند از جمله مجازات‌های سنگینی است که در انتظار پیمانکاران متخلف طرف قرارداد شهرداری محسوب میشوند.