کشف راهکار زیست‌محیطی برای تجزیه پلاستیک‌ها

چهارشنبه 16 خرداد 1403 ساعت 22:49
کشف راهکار زیست‌محیطی برای تجزیه پلاستیک‌ها

قارچ «پارنگودنتیوم‌آلبوم» همراه با سایر میکروب‌های دریایی در لایه‌های نازکی روی زباله‌های پلاستیکی در اقیانوس زندگی می‌کند و قادر به تجزیه ذرات پلی‌اتیلن پلاستیکی (فراوان‌ترین پلاستیک در اقیانوس‌ها) است.

به گزارش پسماند ایران به نقل از خبرگزاری ایمنا، قارچی در دریاها زندگی می‌کند که در صورت قرارگیری در معرض اشعه فرابنفش نور خورشید می‌تواند پلی‌اتیلن پلاستیکی را تجزیه کند. محققان انتظار دارند که تعداد بیشتری از این قارچ‌های تخریب‌کننده پلاستیک ساکن بخش‌های عمیق‌تر اقیانوس‌ها باشند. تاکنون چند گونه قارچ و باکتری در طبیعت یافت شده است که قابلیت تخریب و تجزیه پلاستیک‌های اقیانوس‌ها و دریاها را دارند.

محققان برای یافتن میکروب‌های تخریب‌کننده پلاستیک، نقاط اصلی آلودگی پلاستیکی در اقیانوس آرام شمالی را مورد بررسی قرار دادند و از زباله‌های پلاستیکی جمع‌آوری‌شده، نوعی قارچ دریایی را از روی پلاستیک‌های مخصوص حاوی کربن برچسب‌دار تفکیک کردند. این ایزوتوپ‌های به اصطلاح 13C در زنجیره غذایی قابل ردیابی هستند و قابلیت تجزیه پلی‌اتیلن آن‌ها در روز حدود ۰.۰۵ درصد است.

اندازه‌گیری‌ها همچنین نشان داد که این قارچ در طول فرآیند تجزیه از کربن زیادی که از پلی‌اتیلن به‌دست می‌آید، استفاده نمی‌کند و بیشتر پلی‌اتیلن مورد استفاده آن به دی‌اکسیدکربنی تبدیل می‌شود که قارچ دوباره آن را دفع می‌کند. البته این فرآیند مشکل جدیدی برای طبیعت ایجاد نمی‌کند و مقدار آزادشده آن توسط قارچ‌ها برابر با مقدار کمی است که انسان در هنگام تنفس منتشر می‌کند.

محققان همچنین دریافتند که حضور نور خورشید حتی برای مدتی کوتاه برای این قارچ در فرآیند تجزیه به‌عنوان منبع انرژی ضروری است. بنابراین قارچ کشف‌شده در اقیانوس تنها می‌تواند پلاستیکی را تجزیه کند که ابتدا در نزدیکی سطح شناور بوده است.

با این حال از آنجا که مقدار زیادی از پلاستیک‌های مختلف قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید در لایه‌های عمیق‌تر فرو می‌روند، قارچ کشف‌شده نمی‌تواند همه آن‌ها را تجزیه کند. بنابراین انتظار می‌رود قارچ‌های دیگری وجود داشته باشد که در حال تخریب پلاستیک‌ها در بخش‌های عمیق‌تر اقیانوس هستند.

قارچ‌های دریایی می‌توانند مواد پیچیده ساخته شده از کربن را تجزیه کنند و به‌طور قطع مقادیر زیادی قارچ دریایی وجود دارد که هنوز کشف نشده‌اند. یافتن موجودات تخریب‌کننده پلاستیک ضروری است، چراکه انسان‌ها سالانه بیش از ۴۰۰ میلیارد کیلوگرم پلاستیک تولید می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود این میزان تا سال ۲۰۶۰ حداقل سه برابر شود.