روزانه ۱۰ تُن پسماند پزشکی در گلستان جمع‌آوری می‌شود

پنجشنبه 24 خرداد 1403 ساعت 18:39
روزانه ۱۰ تُن پسماند پزشکی در گلستان جمع‌آوری می‌شود

 استاندار گلستان گفت: روزانه ۶۰۰ تُن زباله از ۱۸ شهر و ۲۵۴ روستای غرب استان به کارخانه پسماند آق‌قلا منتقل می‌شود که بین هشت تا ۱۰ تُن آن پسماند جمع‌آوری شده از بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها، درمانگاه‌ها، کلینیک‌ها و مطب‌های پزشکی است.

به گزارش پسماند ایران به نقل از ایرنا علی‌محمد زنگانه روز پنجشنبه در مراسم افتتاحیه‌ و آغاز ساخت متمرکز پروژه‌های در دست اقدام سازمان مدیریت پسماند گلستان در آق‌قلا اظهار کرد: این پسماندها پس از انتقال از پردازش، تبدیل به کمپوست می‌شود.

وی بیان کرد: علاوه بر این ۳۰۰ تُن زباله از مازندران برای تبدیل به کود آلی به این سایت منتقل می‌شود.

وی یادآور شد: همچنین در سایت مدیریت پسماند آزادشهر روزانه در مجموع ۳۰۰ تُن زباله به این کارخانه از ۱۴ شهر و ۳۸۵ روستای شرق استان وارد می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های گلستان نیز گفت: امروز خط پردازش دوم با ظرفیت ۲۵۰ تُن در هر شیفت با اعتباری بالغ بر ۳۵۰ میلیارد ریال، رونمایی از ماشین آلات تجهیز ناوگان حمل در استان با خرید هشت دستگاه سیم تریلر، چهار دستگاه کشنده فوتون و یک دستگاه ماشین حمل زباله مکانیزه پسماند پزشکی در مجموع با اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

حسن ملک‌شاهکوهی اظهار کرد: آغاز ساخت خط پردازش سوم با ظرفیت ۲۵۰ تُن در هر شیفت با اعتباری بالغ بر ۳۵۰ میلیارد ریال، تعمیر کامل تصفیه خانه اجرای فاز پیشرفته برای استانداردسازی خروج شیرابه با ظرفیت ۵۰ هزار مترمکعب با اعتباری بالغ بر ۲۷۰ میلیارد ریال و خرید یک دستگاه ویندرو (هوا دِه) با اعتباری بالغ بر ۲۶۰ میلیارد ریال بخش دیگری از پروژه‌های امروز است.

بیشتر بخوانید
افتتاح ۲ خانه محیط زیست در کانون‌های پرورش فکری گنبدکاووس
فرهنگ‌سازی؛ حلقه مفقوده تفکیک زباله در گلستان
تامین زیرساخت‌های برق، اولویت توسعه گلستان است
گلستان پیش‌رو مدیریت پسماند با دفع مکانیکی روزانه ۹۵۵ تن زباله در آق‌قلا
استاندار گلستان: مقدمات جابجایی سایت پسماند زباله آزادشهر در حال انجام است
وی ادامه داد: احداث چهار سازه بتنی برای جمع‌آوری و بارگیری پسماند با بیش از ۳۰ میلیارد ریال، خرید و حمل ۴۰ هزار تن خاک برای پوشش دهی زباله‌های گذشته با بیش از ۲۰ میلیارد ریال، اجرای لندفیل‌های بهداشتی به مساحت سه هکتار با ظرفیت ۵۰ هزار مترمکعب با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال، اصلاح جاده تپه برای تردد سیم تریلر با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال نیز بخش دیگر از پروژه‌های در نظر گرفته شده است.

وی افزود: احداث کانال آب جمع‌آوری آب باران با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال، اجرای فاز اول سالن تخمیر روباز به مساحت ۲ هزار متر مکعب با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال، تعمیر ماشین آلات سنگین با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال نیز در پروژه‌های امروز در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های گلستان گفت: ساماندهی مرکز دفن پسماند قدیمی با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال، آسفالت راه‌های دسترسی با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد ریال، تجهیز دستگاه امحا پسماندهای پزشکی و ایجاد فضای سبز و اجرای عملیات رنگ‌آمیزی جداول سایت نیز در برنامه‌های امروز گنجانده شد.

ملک‌شاهکوهی بیان کرد در مجموع برای این طرح‌ها و پروژه‌های افتتاحی و کلنگ‌زنی هزار و ۸۷۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و درون سازمانی هزینه و در نظر گرفته شده است.