اجرای طرح هوشمند تفکیک زباله از مبدأ در شهرکرد

یکشنبه 27 خرداد 1403 ساعت 10:56
اجرای طرح هوشمند تفکیک زباله از مبدأ در شهرکرد

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد گفت: با اجرای طرح هوشمند تفکیک زباله از مبدأ با نرم‌افزار زی‌پاس ۲۰ درصد زباله‌های خانگی قابل بازیافت است.

به گزارش پسماند ایران، داوود مؤمنی صبح امروز _بیست‌وهفتم خرداد_ در آئین بهره‌برداری از طرح هوشمند تفکیک زباله از مبدأ اظهار کرد: براساس دستورالعمل ابلاغی از سویی وزارت کشور در راستای تفکیک زباله از مبدأ سال گذشته کانکس‌هایی در سطح شهر مستقر شدند.

وی افزود: طبق کارهای مطالعاتی انجام شده ۲۰ درصد زباله‌های خانگی سطح شهر قابل بازیافت هستند که در ابتدای اجرای این طرح پیش‌بینی می‌شود ۱۰ درصد زباله‌ها تفکیک شوند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد با بیان این‌که به ازای هر روز تفکیک زباله از مبدأ حدود پنج هزار مترمربع در طبیعت کمتر زباله دفن می‌شود، بیان کرد: به صورت روزانه حدود ۱۳۵ تن زباله خانگی جمع‌آوری می‌شود که ۲۰ درصد زباله‌ها معادل ۲۶ تن زباله قابل بازیافت است.

مؤمنی ادامه داد: با کمک پارک علم و فناوری نرم‌افزار زی‌پاس طراحی شد و در حال حاضر ماشین‌آلات با آرم یکسان و ۴۰ نیرو به صورت مستقیم با لباس متحدالشکل در سطح شهر، این طرح را اجرا می‌کنند.

وی گفت: با اجرای این نرم‌افزار دوشنبه‌های بازیافتی را خواهیم داشت و در مابقی روزهای هفته به صورت محله محور زباله‌های شهروندانی که پیام خود را ثبت کرده باشند، جمع‌آوری می‌شود.

ضرورت توجه به تفکیک زباله از مبدأ در شهرکرد
محمدحسین واحدیان شهردار شهرکرد نیز در این مراسم اظهار کرد: یکی از وظایف ذاتی مدیریت شهری به ویژه در حوزه خدمات شهری تفکیک زباله از مبدأ است که طبق قوانین و مقررات خاص باید اجرا و به آن توجه ویژه شود.

وی افزود: اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ در گذشته اجرا شد اما به دلیل موانعی که وجود داشت به صورت مطلوب اجرا نشد و در همین راستا از سال گذشته مدیریت شهری با برگزاری جلساتی با دستگاه قضا، محیط زیست و سایر دستگاه‌های متولی جلساتی برای بررسی این موضوع برگزار کرد.

شهردار شهرکرد بیان کرد: در حال حاضر تفکیک زباله از مبدأ به صورت آنلاین و از طریق نرم‌افزار زی‌پاس برای شهروندان قابل استفاده است.

واحدیان خاطر نشان کرد: این نرم‌افزار با همکاری شرکت دانش بنیان طراحی شده است و هم‌اکنون مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

منبع خبر : خبرگزاری ایمنا