آمار قابل توجه سگ‌گزیدگی در استان البرز

پنجشنبه 31 خرداد 1403 ساعت 10:16
آمار قابل توجه سگ‌گزیدگی در استان البرز

حدود ۱۱ هزار مورد سگ‌گزیدگی در سال ۱۴۰۱ در استان البرز وجود داشته است، این آمار در سال ۱۴۰۲ به حدود ۱۶ هزار مورد رسیده و در سه ماهه نخست سال جاری نیز ۵۰۰۰ مورد بوده است.

محمدرضا قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در البرز با تأکید بر لزوم جمع‌آوری و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در کلان‌شهر کرج و شهرهای اقماری، اظهار کرد: در حال حاضر دو پناهگاه در باغستان و حلقه دره وجود دارد که سگ‌های بلاصاحب جمع‌آوری شده در آن مراکز نگهداری می‌شوند. بخشی از این سگ‌ها از شهرهای اقماری هستند که خود مرکزی برای نگهداری و عقیم‌سازی سگ‌های بلاصاحب ندارند.

ورئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج گفت: با اشاره به اینکه جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب مسئله‌ای است که همه نهادهای متولی باید همراهی و همکاری داشته باشند، افزود: شماری از سگ‌های رها شده در حوزه جغرافیایی کلان‌شهر کرج از شهرهای اقماری هستند، مشکل اساسی استان البرز نبود همکاری شهرداری‌های سایر شهرهای استان در جمع‌آوری و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب است و سالانه شاهد افزایش بی‌رویه تعداد این سگ‌ها در مراکز شهری هستیم.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج تصریح کرد: محبت‌های افراطی و ترحم غیراصولی گروهی از مردم به واسطه غذا دادن به سگ‌های بلاصاحب موجب شده تا حرکت حیوانات به سمت شهرها باشد و گرگ و روباه نیز در نزدیکی‌های شهر دیده شده است.

قربانی اضافه کرد: اینگونه رفتارها موجب می‌شود تا اکوسیستم حیوانات دستخوش تغییر ناخوشایند شود که آسیب زیست‌محیطی و جانی برای شهروندان به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به آمار سگ‌گزیدگی در استان البرز، گفت: سال ۱۴۰۱ حدود ۱۱ هزار مورد سگ‌گزیدگی در استان البرز وجود داشته است، این آمار در سال ۱۴۰۲ به حدود ۱۶ هزار مورد رسیده و در سه ماه اول سال جاری نیز ۵۰۰۰ هزار مورد بوده است.